Blog & Updates

Aanmoedigingscultuur in plaats van aanspreekcultuur

Marcel de Wit, 21-11-2016

Als mensen elkaar niet wijzen op goed of gewenst gedrag, kan het van kwaad tot erger gaan. Vaak hoor je dan de roep om te streven naar een aanspreekcultuur. Maar moeten we dat wel willen? Ik denk eigenlijk van niet.

Lees verder

Goed bedoeld van het goede doel?

Peter Geelen, 08-11-2016

Als trouwe donateur van goede doelen doe ik mijn donaties liefst via automatische incasso. Een keer per jaar een bijdrage aan die doelen waarvan ik denk dat zij dat goed kunnen gebruiken. Word ik laatst door één van de charitatieve instellingen gebeld met de vraag of ik een extra donatie wilde geven. Op zich lijkt dit onschuldig, maar toch kan ik me voorstellen dat dit bij diverse donateurs niet goed valt.

Lees verder

KPI’s bij de huisartsenpost: Operatie geslaagd, patiënt ontevreden

Michael Akudaman, 02-11-2016

Als je hevige pijn hebt, wil je zo snel mogelijk hulp van een huisarts. Dan is telefonische stiptheid van de huisartsenpost super, behalve als ze je stipt met een kluitje in het riet sturen.  

Lees verder

Internet irritaties door falende kpi

Peter Geelen, 25-10-2016

Niets zo vervelend als internet dat niet goed functioneert. Bijna iedereen heeft hierover wel eens contact gehad met een helpdesk. Dat loopt niet altijd goed, zoals Marcel Kerkwijk met ons deelde.

Lees verder

Slimme meters maar geen slimme processen

Peter Geelen, 11-10-2016

De slimme meter is hot, vandaar de ambitie van netbeheerders om iedere woning in Nederland van zo’n slimme meter te voorzien. Maar zijn de processen intern wel slim ingericht? Dat is niet altijd het geval.

Lees verder

Zorg dat alle schakels in de keten de klant begrijpen

Fred Vijvers, 27-09-2016

Voor je eigen woning heb je af en toe een installatiebedrijf nodig. Al is het maar voor het onderhoud van de CV-ketel, een extra stopcontact of te helpen met extra maatregelen tegen hevige regenval. Wij hadden al jaren dezelfde installateur, maar de service en de uitvoering werden steeds slechter.

Lees verder

Farewell Wells Fargo?

Peter Geelen, 20-09-2016

De Amerikaanse bank Wells Fargo gaat diep door het stof. CEO John Stumpf moet verantwoording afleggen in het Amerikaanse Congres. De bank betaalde al circa 200 miljoen dollar aan boetes. Inmiddels zijn ruim 5.000 medewerkers ontslagen. Waarom?

Lees verder

Vol = Vol

Peter Geelen, 13-09-2016

Het instroomproces bij onderwijsinstellingen is een zeer cruciaal proces. Zonder instroom geen leerlingen en zonder leerlingen geen bekostiging (=geld van de overheid). Je zou dus zeggen dat er een gestroomlijnd instroomproces is, waarbij iedere persoon die interesse toont in de opleiding met open armen wordt ontvangen en, nadat goed is gekeken welke opleiding het beste bij deze persoon past, ook direct geplaatst. Zeker bij onderwijsinstellingen is dit goed mogelijk, omdat ze vaak het hele scala aan opleidingen bieden. En toch werkt het niet overal zo.

Lees verder