Blog & Updates

Klanttevredenheid - stop met die standaard(on)zin

Fred Vijvers, 06-09-2016

Ondernemers in de horeca hebben een fantastisch voorrecht. Ze krijgen nieuwe klanten urenlang over de vloer. Bezoekers, vaak in opperbeste stemming, komen naar hen toe, met de intentie een middag of een avond te genieten van producten en ambiance. Welke ondernemer krijgt deze kansen voor open doel? Heel vreemd dat ze toch heel vaak opzichtig worden gemist.

Lees verder
ISO

Berkvens en de nieuwe ISO-norm

Luc van Sas, 15-07-2016

Deurenfabrikant Berkvens heeft ISO-audits met verve doorstaan. Mede doordat het bedrijf al jaren werkt volgens de iPM-methode, voldoet het volledig aan de nieuwe eisen van ISO 9001.

 

Lees verder

Cash is king of toch niet?

Peter Geelen, 08-07-2016

De financiële afdeling wordt door hun KPI’s aangespoord rekeningen van leveranciers zo laat mogelijk te betalen. Dat is immers goed voor de cashflow en de KPI die het kapitaalbeslag meet. Het te laat betalen van openstaande rekeningen leidt er soms toe dat leveranciers hun leveringen stopzetten, met allerlei negatieve gevolgen voor de organisatie zelf. Recent nog bijeen producent van compost. Omdat rekeningen niet worden voldaan komt de transporteur, die van tevoren had gewaarschuwd, niet opdagen en kan de producent tonnen compost niet leveren aan haar klanten.

Lees verder

Over de schutting: ik haal mijn bonus toch wel

Peter Geelen, 21-06-2016

Natuurlijk, verkoop is er om producten en diensten te verkopen en dat moet vooral zo blijven. Het ligt dus ook voor de hand om prestatie-indicatoren te koppelen aan gescoorde omzet of orderintake. Afgeleide KPI’s kijken dan het liefst naar zaken die de omzet stimuleren, zoals hitratio offertes en aantal bezoeken. Niets mis mee. Maar welke KPI’s heeft uw organisatie voor een feilloze overdracht van verkoop naar de operatie? Waarschijnlijk geen. En dat is precies waar de schoen dikwijls wringt.

Lees verder

DSO op orde. Net promoter score nul!

Peter Geelen, 08-06-2016

U herkent het wel. De nieuwe jaarlijkse polis van de verzekeraar komt binnen. Het gaat om een zakelijke rechtsbijstand verzekering en inderdaad het afgelopen jaar zijn er wat mutaties geweest in de juridische structuur. De vraag van de verzekeraar om het polisblad goed te controleren en bij onjuistheden deze te mailen. Direct gedaan en ontvangstbevestiging gekregen. Vervolgens gaat het mis.

Lees verder

KPI

Peter Geelen, 04-06-2016

KPI’s die wél werken, het boek van Peter Geelen en Luc van Sas, staat nu al op plaats 3 in de top 100 management boeken. Niet verwonderlijk omdat organisaties zoveel betere resultaten kunnen boeken als ze anders met kritische prestatie-indicatoren zouden omgaan.

Lees verder

5 Valkuilen bij KPI

Peter Geelen, 20-05-2016

KPI's (Kritische Prestatie indicatoren) beloven organisaties beter te presteren. In de praktijk valt dat echter tegen. In mijn nieuwste boek ‘KPI’s die wél werken’ bespreek ik de belangrijkste vijf valkuilen en hoe het wel moet. 

Lees verder

Hoe wordt u een speedboot?

Peter Geelen, 11-05-2016

Traditionele organisaties moeten zich grote zorgen maken. Althans, als je de vele verhalen over disruptieve bedrijven zoals Amazon en Spotify mag geloven. Met een nieuw businessmodel, een minimum aan medewerkers en slim internet geven ze traditionele spelers in hun sectoren het nakijken. V&D en Free Record Shop kunnen erover meepraten.

Lees verder

Deel lief en leed én een doel

Marcel de Wit, 19-04-2016

Als je kritisch kijkt naar teams (wij zitten in gemiddeld zeven teams tegelijk!) waar je in zit, moet je toegeven: niet elk team is top. Je hebt vast weleens meegemaakt dat veelvuldig vergaderen tot niets leidde. Of dat teamleden wegduiken als er naar vrijwilligers wordt gevraagd.

Lees verder