Blog & Updates

Cash is king of toch niet?

Peter Geelen

Auteur: Peter Geelen
08-07-2016

De financiële afdeling wordt door hun KPI’s aangespoord rekeningen van leveranciers zo laat mogelijk te betalen. Dat is immers goed voor de cashflow en de KPI die het kapitaalbeslag meet. Het te laat betalen van openstaande rekeningen leidt er soms toe dat leveranciers hun leveringen stopzetten, met allerlei negatieve gevolgen voor de organisatie zelf. Recent nog bijeen producent van compost. Omdat rekeningen niet worden voldaan komt de transporteur, die van tevoren had gewaarschuwd, niet opdagen en kan de producent tonnen compost niet leveren aan haar klanten. Een vervangende transporteur is niet binnen enkele uren te regelen, gezien de condities die worden gesteld aan de vrachtwagen om de compost op kwaliteit te houden. Het gevolg is boze klanten en ook de achtergebleven compost moet worden vernietigd. De financiële afdeling scoort prima, maar de productieafdeling is gefrustreerd. De optelsom voor de organisatie is zwaar negatief.

Hoe dan wel:

  • Zorg dat alle schakels in de keten samen verantwoordelijk zijn voor die KPI(s) die de klantwaarde van de keten meet.
  • Maak de afdelings-KPI’s ondergeschikt aan deze gezamenlijke KPI(s).

Verkeerd toegepaste KPI’s leiden dikwijls tot eiland-denken

Organisaties kunnen nog beter presteren en kritische prestatie indicatoren (KPI’s) kunnen daarbij helpen. Helaas doen deze KPI’s zelden wat ze beloven. Verkeerd toegepaste KPI’s leiden dikwijls tot eiland-denken met soms grote gevolgen voor de klant en de organisatie zelf. Uw klanten delen deze slechte en goede ervaringen. Op Internet gaat dit als een lopend vuurtje. In het boek ‘KPI’s die wél werken’ wordt een lans gebroken om eiland-denken binnen organisaties te voorkomen en KPI’s zo in te zetten dat medewerkers en afdelingen wel goed samenwerken. Uw organisatie presteert daadwerkelijk beter. De klant is niet meer de dupe en merkt het verschil. Door deze blog willen we goede en slechte voorbeelden uit de praktijk delen. Voorbeelden waarvan uw organisatie kan profiteren. Voorbeelden die u ook zelf mag aandragen via peter.geelen@ipmpartners.nl en, indien we uw voorbeeld plaatsen, ontvangt u het boek van Peter Geelen, i.s.m. Luc van Sas – KPI’s die wél werken.

Gerelateerde blogs

Laat u inwijden in het ‘geheim’ van werkende KPI’s

Peter Geelen, 25-06-2019

Met een beetje pech worden KPI’s eenzijdige targets die de samenwerking frustreren. Zonde. Omdat ze ook heel waardevol kunnen zijn. Als u het goed doet, zijn het knoppen waaraan uw organisatie kan draaien om echt beter te worden. Voor dat laatste moet u de kunst verstaan van ‘KPI’s die wel werken’. Dit leert u tijdens een inspiratiesessie of masterclass met KPI-goeroe Peter Geelen.

Lees verder

Hoe UWV met KPI’s fraudeurs wél kan pakken

Peter Geelen, 27-09-2018

Bij het nieuws over uitkeringsfraude door Poolse werknemers, valt mijn mond open van verbazing. Zeker als je ziet hoe weinig slagvaardig UWV die bestrijdt. Hoog tijd voor KPI’s die wél werken.

Lees verder