Blog & Updates

EN DOOR! – Samen maken wij de toekomst

Michael Akudaman

Auteur: Michael Akudaman
31-08-2020

En door… twee woorden die het motto van de werknemers van Pluryn Regio Oost typeren. Ondanks de turbulente periode die zij achter de rug hebben, staat voor hen de klant – jongeren die door hun situatie een ontwikkelingsachterstand dreigen op te lopen – altijd centraal. Acteren in een sterk veranderende omgeving is een uitdaging, het helpt om dan te kunnen terugvallen op een goede basis. 

Op zoek naar deze basis, en naar aanleiding van positieve ervaringen uit het verleden (Kompassie en Pak de Regie), nodigde directeur Eric van der Graaf iPM Partners en NextSteps uit en daagde hen uit het beste van beide benaderingen te combineren in één plan van aanpak. Dit plan richtte zich op het vertalen van de droom - een toekomst voor alle jongeren – via klantketens naar teams; daar waar het werk daadwerkelijk plaatsvindt. 

Door aandacht te besteden aan processen, besturing, houding & gedrag en (persoonlijk) leiderschap werd de droom op gepaste wijze doorvertaald. Er is gekozen voor een "voor doen, samendoen, zelf doen" aanpak, om zodoende ook de borging voor de toekomst te garanderen. In het traject staan drie pijlers centraal: Goed leven, Mooi werk en een Gezond bedrijf.

iPM aanpak driehoek

Directeur Eric van der Graaf vat samen: "Tijdens het traject werden werken vanuit het hart en de bedoeling consequent gekoppeld aan het werken vanuit teamdoelstellingen gericht op meetbare resultaten. Dit proces van bewustwording en gezamenlijk leren heeft naar mijn idee een unieke en versterkende werking gehad op alle deelnemers, medewerkers én leidinggevenden; het "EN DOOR!"-programma heeft een wezenlijke verandering teweeggebracht op meerdere niveaus.

De jongeren en hun ouders merken dit aan de stabiliteit, de rust in de groepen en de aandacht die er voor hen is. Daarnaast zijn ondersteunende voorzieningen zoals onderwijs, specialistische behandeling en zorg op maat effectief en efficiënt georganiseerd. 

De organisatie is in rustiger vaarwater terecht gekomen, het ziekteverzuim is gedaald en er vinden significant minder incidenten plaats. Leidinggevenden zijn anders gaan samenwerken met elkaar en met andere collega’s, waardoor er meer synergie op de verschillende locaties tot stand is gekomen."

"EN DOOR!" heeft een duurzame bijdrage geleverd aan het verstevigen van de teams en de organisatie waardoor ik vol vertrouwen de toekomst tegemoetzie.

Ook iPM Partners en Nextsteps kijken bijzonder positief terug op dit traject. Een traject met maatschappelijke impact, een mooie samenwerking en (blijvende) resultaten.

Wilt u meer weten over het "EN DOOR!"-programma?

Neem dan contact met mij op. Ik stuur u graag het uitgebreide artikel toe met o.a. ervaringen van leidinggevenden en medewerkers.

Gerelateerde blogs

AH vs. Jumbo: 4 tips over het "overtreffen van de klantverwachting"

Luc van Sas, 03-01-2017

In mijn werk mag ik bedrijven begeleiden bij het bepalen van de strategie en de vertaling hiervan naar medewerkers. Wat mij daarbij opvalt is dat tegenwoordig iedereen “de klantverwachting wil overtreffen”. Het Engelse customer delight (en de daaraan gekoppelde 9+-klantervaring) zijn nu alweer een paar jaar hot. Maar wat heeft u hier als bedrijf nu écht aan?

Lees verder

Hoe wordt u een speedboot?

Peter Geelen, 11-05-2016

Traditionele organisaties moeten zich grote zorgen maken. Althans, als je de vele verhalen over disruptieve bedrijven zoals Amazon en Spotify mag geloven. Met een nieuw businessmodel, een minimum aan medewerkers en slim internet geven ze traditionele spelers in hun sectoren het nakijken. V&D en Free Record Shop kunnen erover meepraten.

Lees verder