Blog & Updates

iPM werkt samen met ScaleUp Company

Joost Bijlsma (journalist)

Auteur: Joost Bijlsma (journalist)
24-10-2019

‘Super om samen groeidiamanten te slijpen’

Snelgroeiende bedrijven, de zogeheten scale-ups, hebben behoefte aan praktische adviezen. ScaleUp Company staat ze hierin terzijde en schakelt Peter Geelen van iPM Partners daarbij in. Ceo Bart van Nol van ScaleUp: ‘Het mooie van iPM is dat KPI’s niet worden ingezet om te controleren maar om te leren. En sneller leren is waar snelgroeiers de wedstrijd winnen.’

Scale-ups zijn succesvolle snelgroeiende bedrijven. Zij zijn voor ons land zeer waardevol als banenmotor en aanjager van innovatie. Maar snel groeien is niet gemakkelijk. Dit vraagt het uiterste van een leiderschapsteam. Hulp van buiten is meer dan welkom. Het in Amsterdam gevestigde ScaleUp Company speelt in op die behoefte. Zij helpen scale-ups hun groeidoelen te bereiken. Hierbij gebruiken ze scaling up, de methodiek van Verne Harnish (zie kader). Ceo Bart van Nol: “Wat wij in de kern doen is snelgroeiende bedrijven helpen focussen op hoofdzaken. Wij reiken hen exact de direct bruikbare kennis aan die zij op dat moment nodig hebben en niet meer dan dat.  Wij bieden ze hiervoor een structuur. En we reiken ze de tools aan die groeien logisch, overzichtelijk en leuker maken. Zodat de groei een zaak wordt van de hele organisatie, niet alleen van de ondernemer.”

Veelgemaakte fout voorkomen

De scale-ups die klant zijn bij ScaleUp Company nemen deel aan groeiprogramma’s. Dit jaar startten meer dan zeventig nieuwe scale ups een groei-programma. Daar werken ze in ‘sprints’ aan hun strategie, de uitvoering in processen en de rol van medewerkers. Ze gaan letterlijk aan de slag met de kennis die ze krijgen. Zo werken ze met woordsmeden aan hun strategische verhaal. Een ander vast onderdeel (van het core-programma) is een sessie met Peter Geelen van iPM Partners. Ook deze is zeer praktisch van aard. Het leiderschapsteam van de scale-up gaat met Geelen na wat de klantketens in hun bedrijf zijn en welke KPI’s daarbij passen. Doel is een structuur te creëren, met een minimum aan obstakels voor samenwerking. Peter Geelen: “Als je volgens de iPM-aanpak werkt, voorkom je een fout die ondernemers van groeiende bedrijven maken en ze later blijft achtervolgen. Ze krijgen afdelingen en richten hun structuur en KPI’s daarop in. Dat remt de samenwerking binnen het bedrijf. Mooi als je die veelgemaakte fout al in een vroeg stadium kunt voorkomen.”

peter-met-scaleup-business

KPI’s waar je van leert

Van Nol zocht samenwerking met Geelen na het lezen van diens boek KPI’s die wél werken. Hij denkt dat de daarin beschreven aanpak van grote meerwaarde is voor scale-ups. Wat hem in het bijzonder aanspreekt, is dat dit leidt tot KPI’s waar je van kunt leren. “KPI’s worden nu door bedrijven meestal gebruikt als verantwoordingstools, waardoor ze niet altijd populair zijn. Ik vind dat je KPI’s niet moet gebruiken om te controleren, maar om te leren. Want het allerbelangrijkste voor scale-ups is dat ze sneller leren dan de concurrent. Dat is waarmee ze de wedstrijd winnen. Peter zet een structuur met KPI’s en overleg zo op dat je kunt leren hoe je het steeds beter kunt doen. Je ziet ook snel of jouw strategie en tactiek werken.” Van Nol ziet wel iets in ‘gamification’ van KPI’s met een leeraspect: “Dat maakt het werken met de indicatoren leuker. Het wordt een spel om steeds beter te presteren.” Hij benadrukt ook dat strategische keuzes veel nadrukkelijker naar de KPI’s en de tactiek moeten worden vertaald. “Dat gebeurt lang niet altijd. Bij KPI’s denken mensen te veel in euro’s en verliezen de niet-financiële doelen al snel uit het oog. Wij zeggen: vertaal je strategische en tactische doelen ook in KPI’s. Zorg dat je de belangrijke interne en externe momenten goed kan meten. Bouw het bedrijf dat je het liefste wilt bouwen.”

Vernieuwingen waar de wereld op wacht

Het helpen van de scale-ups geeft Geelen een goed gevoel. Hij vindt het een sport om de nog maagdelijke bedrijven zoals This Page Amsterdam, Hosted Energy en The New Boys’ Network te adviseren alles meteen optimaal te doen. “Meestal helpen wij bedrijven achteraf. Dan moeten we weeffouten in de structuur herstellen. De scale-ups kunnen wij hiervoor behoeden.” Hij adviseert de ondernemingen niet alleen bij het kiezen van een compacte set met werkende KPI’s, maar ook bij het ontwerpen van processen met weinig ballast en maximale automatisering. Met als doel dat er niets in de weg staat om door te groeien. Van Nol: “De toekomst heeft deze bedrijven heel hard nodig. In deze tijd van transities brengen zij de vernieuwingen waar de wereld op zit te wachten.” Geelen: “Super om zo samen de groeidiamanten van de Nederlandse economie te slijpen.”

scaleupsummit

ScaleUp Summit, 19 november

Kom naar groeigoeroe Verne Harnish!

Wilt u snel leren hoe u snel kunt groeien? Kom dan op 19 november naar de ScaleUp Summit in Studio21 in Hilversum. Speciale gast die dag is Verne Harnish. Hij is de ontwikkelaar van ’s werelds meest gebruikte groeimethode: scaling up. Tijdens een masterclass deelt hij zijn inzichten met u. En hij is niet de enige. Naast Verne Harnish komen ondernemers aan het woord die weten wat het is om te groeien, zoals Mark Levy (Airbnb), Ineke Kooistra (YoungCapital), Bart Troost (Bloomon) en Patrick Kerssemakers (fonQ). Dé kans om een van ’s lands meest leerzame businessevents te bezoeken.

Wij mogen als partner van ScaleUp Company 100 euro korting geven. Mail voor een kortingscode naar info@ipmpartners.nl onder vermelding van ‘partnerkorting ScaleUp Summit’.