Blog & Updates

Laat u inwijden in het ‘geheim’ van werkende KPI’s

Peter Geelen

Auteur: Peter Geelen
25-06-2019

Met een beetje pech worden KPI’s eenzijdige targets die de samenwerking frustreren. Zonde. Omdat ze ook heel waardevol kunnen zijn. Als u het goed doet, zijn het knoppen waaraan uw organisatie kan draaien om echt beter te worden. Voor dat laatste moet u de kunst verstaan van ‘KPI’s die wel werken’. Dit leert u tijdens een inspiratiesessie of masterclass met KPI-goeroe Peter Geelen.

KPI’s kunnen ernstige schade toebrengen aan de gezondheid van uw organisatie. Hiervoor waarschuwen de INSEAD-hoogleraren S. David Young en Kevin Kaiser. Op basis van onderzoek onder commissarissen concluderen zij dat KPI’s niet zelden leiden tot het uit het oog verliezen van waarde op lange termijn. Zeker als ze worden gebruikt als targets waaraan de beloning is gekoppeld. De professoren raden dit dan ook sterk af. Maar ze vinden niet dat KPI’s moeten worden afgeschaft. Ze stellen dat deze als middel moeten worden ingezet voor continu verbeteren. Hoe dit moet, vertellen ze er echter niet bij.

Klantketens

Gelukkig heeft Peter Geelen van iPM Partners al twintig jaar geleden een bruikbaar en werkend antwoord op deze hoe-vraag ontwikkeld. Volgens onze partner kunt u prima voorkomen dat KPI’s samenwerking frustreren en leiden tot een focus op het afdelingsbelang. Dit kan door de besturing van de organisatie volgens een ander principe in te richten, namelijk met klantketens. Op basis van dit principe kunt u uw KPI’s zo ontwerpen dat deze stimuleren dat uw afdelingen samenwerken aan wat er voor klanten en voor uzelf echt toe doet.

Peter heeft zelf bewezen dat zijn theorie in de praktijk werkt. Klantketens en ‘KPI’s die wel werken’ vormen de kern van de door hem ontwikkelde iPM-aanpak. Deze heeft hij toegepast bij tientallen bedrijven die hun resultaten hierdoor zagen verbeteren.

Inspiratiesessie of masterclass

Bent u nieuwsgierig hoe u met klantketens en de juiste KPI’s de resultaten van uw organisatie kunt verbeteren? Laat u dan door Peter inwijden in zijn ‘geheimen’. In het e-book Leer samen bouwen aan een betere organisatie en de bestseller KPI’s die wel werken, geeft hij deze deels prijs.

Ook voor wie zoekt naar meer op maat gesneden inspiratie, zijn er oplossingen voorhanden. U en uw MT-leden kunnen twee uren met Peter sparren tijdens de gratis inspiratiesessie iPM voor uw bedrijf. Daarin vertelt hij u meer over hoe uw organisatie beter kan worden met klantketens en de juiste KPI’s.

Een andere optie is de masterclass KPI’s die wel werken boeken. Tijdens deze tweedaagse masterclass gaat Peter met u en uw Management Team aan de slag. Samen bouwt u een KPI-structuur op waarin uw medewerkers beter samenwerken en bijdragen aan uw strategische doelen. U zult dan zien dat KPI’s de gezondheid van uw organisatie ook ernstig kunnen verbeteren.

Symen Wahle, algemeen directeur, Retail Solutions, volgde de masterclass ‘KPI’s die wel werken’
“Na het lezen van het boek ‘KPI’s die wel werken’ was ik meteen verkocht! Als je deze kennis hebt, vraag je je af waarom je het nog anders zou doen. Ondanks mijn enthousiasme en het uitdelen van het boek waren onze MT-leden toch sceptisch. Met de masterclass is het gelukt om dit weg te nemen en draagvlak te creëren. We bespraken hoe we het konden toepassen op ons bedrijf, waardoor de zorgen die de MT-leden hadden weg werden genomen.”

 

Gerelateerde blogs

Hoe UWV met KPI’s fraudeurs wél kan pakken

Peter Geelen, 27-09-2018

Bij het nieuws over uitkeringsfraude door Poolse werknemers, valt mijn mond open van verbazing. Zeker als je ziet hoe weinig slagvaardig UWV die bestrijdt. Hoog tijd voor KPI’s die wél werken.

Lees verder

Hoe de NS reizigers echt op 1, 2 en 3 kan zetten

Peter Geelen, 24-07-2018

De NS ligt al jaren onder vuur. Maar met de juiste KPI’s, nieuwe technologie en klantketens kunnen ze hun criticasters definitief de mond snoeren.

Lees verder