Blog & Updates

KPI’s die wél werken: nieuw boek

Peter Geelen , 22-03-2016

Auteur: Peter Geelen
22-03-2016

KPI's: Zo krijgt u de knoppen waar u echt aan kunt draaien

KPI's (Kritische Prestatie Indicatoren) leiden dikwijls tot blijvende schade voor organisaties. Het middel is vaak erger dan de kwaal. Terwijl KPI’s juist een zeer positief effect zouden kunnen hebben.

Tot die conclusie kwam ik door mijn werkzaamheden bij organisaties die functioneel, dus op basis van het organogram, stuurden. Het management had daar écht de intentie het talent van medewerkers te benutten. Het waren leiders van hoog niveau. Slimme en inspirerende mensen die, als ze zouden voetballen, in de Champions League zouden spelen. Ze dachten met KPI’s de felbegeerde ‘knoppen om aan te draaien’ te krijgen. Niets was minder waar. De KPI’s eindigden, tot ergernis van medewerkers en managers, als controle-instrumenten. Ze inspireerden niet tot het gewenste gedrag maar demotiveerden medewerkers juist.

Hoe dit kan? Als u KPI’s via het organogram naar de werkvloer vertaalt, krijgen afdelingen KPI’s die dikwijls tegenstrijdig zijn. Dat leidt tot allerlei negatieve effecten. Medewerkers zorgen ervoor dat hun eigen KPI’s zo goed mogelijk presteren. Je zou kunnen stellen dat ieder instrument zijn best doet, maar dat het orkest niet goed speelt.

Naar effectieve KPI's

Dit kan zo ontzettend veel beter. Maar dan moeten organisaties wel op een andere manier leren denken en werken. Beter is om de KPI’s te koppelen aan klantketens. Dat zijn de reizen die klanten iedere dag door uw organisatie maken. De klant bestelt en krijgt een product. De klant wil informatie en krijgt die informatie. De klant heeft een klacht en krijgt een oplossing.

Tachtig procent van de prestatieverbetering zit in overdrachtsmomenten. In organisaties waarbij de KPI’s via de afdelingen zijn vertaald naar teams en medewerkers ligt de focus op wat op het bureau gebeurt. Verbetermogelijkheden in de keten blijven buiten schot. Afdelingen werken hierdoor niet goed samen. Faalkosten en doorlooptijden nemen toe. De klant is ontevreden.

KPI's die wél werken

iPM Partners heeft tientallen bedrijven en instellingen mogen helpen met een andere, meer op samenwerking gerichte, manier van sturen en verbeteren. In het boek KPI’s die wél werken leest u concreet en praktisch hoe dit werkt. Via een case en praktijkvoorbeelden krijgt u helder op het netvlies waarom KPI’s meestal niet opleveren wat ervan wordt verwacht. Als u de tips en handvatten volgt, creëert u een KPI-structuur voor uw organisatie die wél werkt en zich in de praktijk bewezen heeft. Het boek leert u hoe u op basis van deze structuur effectief kunt sturen en verbeteren met KPI’s die samenwerken niet verhinderen maar juist stimuleren.

Wilt u meer weten?

Bestel mijn boek KPI’s die wél werken. Of nodig me uit voor een vrijblijvend gesprek, Peter Geelen.

Gerelateerde blogs

Het geheim van iPM ontrafeld

Peter Geelen, 19-04-2018

Nu de zon schijnt is het tijd om uw dak te repareren! Vernieuw en verbeter uw organisatie met integraal Performance Management (iPM). Ons nieuwe e-book doet uit de doeken hoe onze unieke aanpak werkt. U leest hoe u samen met uw mensen kunt bouwen aan een betere organisatie.

Lees verder

Prikkelende KPI-sessie voor uw MT?!

Peter Geelen, 29-11-2017

Het vorig jaar verschenen boek KPI’s die wél werken werkt. Lezers zijn massaal aan de slag gegaan met het hierin beschreven gedachtegoed van Peter Geelen. Wilt u ook beter leren samenwerken en echt volledig gaan focussen op klanten? Grijp dan nu uw kans. De auteur geeft eenmalig tien inspiratiesessies weg voor managementteams.

Lees verder