Blog & Updates

Vol = Vol

Peter Geelen, 13-09-2016

Auteur: Peter Geelen
13-09-2016

Het instroomproces bij onderwijsinstellingen is een zeer cruciaal proces. Zonder instroom geen leerlingen en zonder leerlingen geen bekostiging (=geld van de overheid). Je zou dus zeggen dat er een gestroomlijnd instroomproces is, waarbij iedere persoon die interesse toont in de opleiding met open armen wordt ontvangen en, nadat goed is gekeken welke opleiding het beste bij deze persoon past, ook direct geplaatst. Zeker bij onderwijsinstellingen is dit goed mogelijk, omdat ze vaak het hele scala aan opleidingen bieden. En toch werkt het niet overal zo. Zodra kandidaten interesse tonen in een opleiding, worden een aantal stappen doorlopen. Eén van die stappen is een intakegesprek met een docent. Een docent die vanuit een totaal ander vertrekpunt (mentale KPI) dit gesprek aangaat. Hij heeft er inmiddels al 25 in de klas en nu staan er al 10 intakegesprekken gepland en het is pas april. Vanuit het lesgeven is voor hem 25 de max en hij is er totaal niet bij gebaat om even een klas van 30 tot 35 leerlingen te creëren. Het gevolg is dat de instroom stokt en er drie verliezers zijn: de leerling, de onderwijsinstelling en een nieuwe docent die een leuke baan had kunnen hebben. 

Hoe dan wel:

  • Zorg dat KPI’s op de totale keten staan en maak ook de docenten mede-eigenaar van een succesvol instroomproces.

Verkeerd toegepaste KPI’s leiden dikwijls tot eiland-denken

Organisaties kunnen nog beter presteren en kritische prestatie indicatoren (KPI’s) kunnen daarbij helpen. Helaas doen deze KPI’s zelden wat ze beloven. Verkeerd toegepaste KPI’s leiden dikwijls tot eiland-denken met soms grote gevolgen voor de klant en de organisatie zelf. Uw klanten delen deze slechte en goede ervaringen. Op Internet gaat dit als een lopend vuurtje. In het boek ‘KPI’s die wél werken’ wordt een lans gebroken om eiland-denken binnen organisaties te voorkomen en KPI’s zo in te zetten dat medewerkers en afdelingen wel goed samenwerken. Uw organisatie presteert daadwerkelijk beter. De klant is niet meer de dupe en merkt het verschil. Door deze blog willen we goede en slechte voorbeelden uit de praktijk delen. Voorbeelden waarvan uw organisatie kan profiteren. Voorbeelden die u ook zelf mag aandragen via peter.geelen@ipmpartners.nl en, indien we uw voorbeeld plaatsen, ontvangt u het boek van Peter Geelen, i.s.m. Luc van Sas – KPI’s die wél werken.

Gerelateerde blogs

Hoe UWV met KPI’s fraudeurs wél kan pakken

Peter Geelen, 27-09-2018

Bij het nieuws over uitkeringsfraude door Poolse werknemers, valt mijn mond open van verbazing. Zeker als je ziet hoe weinig slagvaardig UWV die bestrijdt. Hoog tijd voor KPI’s die wél werken.

Lees verder

Hoe de NS reizigers echt op 1, 2 en 3 kan zetten

Peter Geelen, 24-07-2018

De NS ligt al jaren onder vuur. Maar met de juiste KPI’s, nieuwe technologie en klantketens kunnen ze hun criticasters definitief de mond snoeren.

Lees verder