Blog 13: Aanmoediging als stijl om meer uit teams te halen
Het ketengesprek loopt en het ketenteam kan haarscherp aangeven waar het beter kan. De verbeterpunten slaan de laatste tijd echter vaker door in gemopper. Het ketenteam loopt tegen dezelfde obstakels aan en hebben niet het gevoel hier invloed op te hebben. Wanneer het ketenteam voor de derde keer met dezelfde obstakels komt gooit de keteneigenaar het over een andere boeg. De keteneigenaar vraagt: gaat dit altijd zo of zijn er ook momenten waarop het wel lukt? Ja die zijn er wel een paar. En hebben jullie voorbeelden bij collega’s gezien die wel een positief effect hadden? Ja die zijn er ook. En wat kunnen we daar van leren? Welke inzichten geven die ons zodat we van positieve uitzonderingen de nieuwe regel kunnen maken?
Nu in de iPM aanpak de structuur staat (Klantketens, KPI’s en meetingstructuur) en de prestatiedialogen lopen, komt de nadruk steeds meer te liggen op de stijl. Daarbij blijkt telkens weer in de praktijk dat aanmoediging werkt. In bovenstaand voorbeeld geeft de keteneigenaar het team het gevoel dat ze competent zijn en daardoor weer eigenaarschap gaan nemen. Dit puur door het stellen van waarderende vragen.
Aanmoediging gaat over een waarderende basishouding, een kijk op de wereld en jezelf, en de interactie met de omgeving. We noemen dit ‘je groene bril opzetten’. Dit is de bereidheid om je te verdiepen in een ander. Een houding van bewondering, nieuwsgierigheid en respect naar wat die ander kan en wil. Het geeft een positief effect dat leidt tot meer zelfbewustzijn, vertrouwen en verbinding. Het is een motor voor vernieuwing en stimuleert het inzetten van kracht om strategieën, ambities en dromen te realiseren.
|
” In de praktijk blijkt telkens weer: aanmoediging werkt. “Peter Geelen
|
Waarom zou je meer gaan aanmoedigen? Het is algemeen bekend dat waarderend communiceren leidt tot het versterken van de intrinsieke motivatie en dus tot de wil iets te doen. Datgene wat aandacht krijgt, bloeit. Aangeven wat je wenst, is vele malen duidelijker dan aangeven wat je niet wenst, maar het is niet altijd even makkelijk. Aanmoedigen heeft meerdere positieve effecten en geeft richting, energie en meer duidelijkheid.
De kunst van aanmoedigen is de bron van motivatie van mensen aan te boren. Om hen vervolgens te vragen na te denken over hun bijdrage aan het geheel. Zo ontstaan oplossingen die breder gedragen zijn. En wordt het gemakkelijker om te veranderen. Want mensen die zich gekend voelen, staan meer open voor het nieuwe.
De zeven pijlers voor een aanmoedigingscultuur
In onze iPM programma’s neemt aanmoediging een zeer voorname plek in. Het is niet alleen de stijl waarin we prestatiedialogen voeren, maar ook de wijze waarop we de transitie naar ketensturing / iPM vormgeven en organisaties bij de hand nemen. Om aanmoedigen een geaccepteerd onderdeel van de cultuur in een organisatie te laten worden, bouwen we een aanmoedigingscultuur op zeven pijlers. Voor u deze 7 pijlers nog eens op een rij.
- Werk vanuit gezamenlijke doelen en dromen.
- Formuleer heldere spelregels.
- Stimuleer eigenaarschap.
- Ontwikkel talenten.
- Focus op progressie.
- Waardeer wat goed gaat.
- Blijf continu leren.
Wil je meer weten over de 7 pijlers van een aanmoedigingscultuur? Lees dan het boek Aanmoediging.

Met deze blog hebben we alle facetten besproken die een organisatie kan doorlopen om succesvol te zijn met iPM – de methode voor een succesvolle implementatie van uw strategie. iPM zorgt voor verbindende KPI’s die samenwerking in de keten stimuleert. Het richt uw meetingstructuur zo in dat afdelingen met elkaar hetzelfde doel nastreven en haalt met aanmoediging het meeste uit uw medewerkers en teams. Met de juiste stappen en tools zorgen we voor een manier van werken die beklijft. Probeer het zelf en ga met ons aan de slag!
De iPM implementatieaanpak
Graag nemen we u de komende weken mee in de vragen en veranderingen die wij tegenkomen in de praktijk tijdens de implementatie Meer leren over hoe je stuurt op KPI’s binnen verschillende organisatieniveaus? Lees het in onze volgende blog.
- Van Planning & Control naar iPM
- Klaar voor de start
- Stellen van de juiste doelen
- Welke klantketens heeft mijn organisatie
- Rolverdeling: hiërarchie versus de keten
- Tactiek van de keten in beeld
- Customer-journey versus klantketens
- Hoe bepaalt u de juiste KPI’s
- In 10 dagen uw KPI’s op orde
- Overlegstructuur in iPM organisatie
- Effectieve prestatiedialoog en het nut van BRV
- Ontwikkeling van leiders en teamontwikkeling
- Aanmoediging als stijl om meer uit teams te halen
- iPM in complexe organisaties
- Tips voor implementatie
Nieuwsgierig? Kom met ons in contact!
We schetsen wat we vaak zien in de traditioneel gestuurde organisatie en geven aan hoe dat eruitziet wanneer u iPM toepast. Meer weten over gezond performance management? Wij larderen dat met situaties en voorbeelden die we in de praktijk aantreffen. Kom met ons in contact en wij helpen uw organisatie verder!