Blog & Updates

Betekenis van het werk steeds belangrijker

Mark Wilde, 18-01-2018

Auteur: Mark Wilde
18-01-2018

Poen, pret, prestige en …purpose

In ons werk zoeken we naar betekenis, ook wel purpose genoemd. Jong talent laat dit steeds zwaarder wegen bij de keuze voor een werkgever. Organisaties die hier geen oog voor hebben, gaan de boot missen.

Wat maakt dat uw mensen elke dag uit hun bed komen om naar het werk te gaan? Grote kans dat dit met veel meer te maken heeft dan alleen de loonstrook. Waarschijnlijk vinden ze het werk zelf prettig of het contact met collega’s. Maar ook de mogelijkheid tot persoonlijk ontwikkelen motiveert, of de prestige of uitdaging van de functie.

Steeds meer mensen letten bewust of onbewust ook op purpose, De betekenis van het werk of het product of de dienst is een criterium dat steeds populairder wordt bij sollicitanten. Uit research van Deloitte blijkt dat twee van de drie jongeren de keuze voor een werkkring grotendeels baseren op betekenisgeving. Betekenis is niet alleen belangrijk voor de aantrekkingskracht van een organisatie maar draagt ook bij aan het resultaat. Want betekenisvol werk maakt mensen bevlogen en is een bindmiddel voor de samenwerking. Je weet immers waarvoor je het samen doet. Redenen genoeg om hier aandacht voor te hebben bij uw organisatie.

Levensreddend

Hoe betekenisvol uw organisatie is, blijkt uit de bijdrage die ze levert aan de maatschappij. In de zorg en het onderwijs is dat helder. Wie mensen geneest of verzorgt, draagt daarmee bij aan de gezondheid van patiënten. Wie lesgeeft draagt daarmee bij aan een goede toekomst van studenten.

Ondernemingen met een winstoogmerk kunnen ook erg betekenisvol zijn, door een bijdrage te leveren aan gezondheid, veiligheid of duurzame oplossingen. Je ziet steeds meer social enterprises die zelfs hun bestaansrecht danken aan hun betekenis. Zoals Tony Chocolonely dat streeft naar slaafvrije chocolade. Of Fairphone dat een telefoon heeft ontwikkeld die minder schadelijk is voor mens en milieu. 

Ook bij bestaande ‘organisaties’ speelt purpose een steeds belangrijkere rol. Een mooi voorbeeld vind ik onze klant Hertek. Zij verkopen installaties voor brandbeveiliging en noodverlichting, maar hun purpose is levensreddend. Zij willen zoveel mogelijk calamiteiten voorkomen en de veiligheid van mensen bij calamiteiten garanderen. Dat is een hoger doel dat motiveert!

Geen opgezegd lesje

Wie zich voorstaat op zijn betekenis moet dat natuurlijk wel kunnen waarmaken. U komt niet weg met praatjes zonder impact te kunnen aantonen. En de purpose moet ook meer zijn dan een opgezegd lesje uit een powerpoint-presentatie. Ze moet blijken uit de intrinsieke motivatie van medewerkers. 

De positieve werking van een purpose spreekt niet vanzelf. Je moet het levend houden. Een goed voorbeeld is het onderwijs. Docenten willen jongeren een goede toekomst geven. Dit betekent ook: koste wat kost voorkomen dat studenten buiten de boot vallen. Toch raakt dit doel – bijvoorbeeld in de anonimiteit van een grote organisatie – soms uit het zicht. Het is in dan de kunst om de betekenis weer tot leven te wekken. Je kunt de uitgevallen leerlingen letterlijk een gezicht geven, door hun foto’s op een bord te laten zien. Of je maakt docenten verantwoordelijk voor het bijhouden van uitval en verzuim. 

De betekenis tot leven te wekken in organisaties is een aantrekkelijk aspect van mijn vak als unconsultant bij iPM Partners. Onze purpose is: zo veel mogelijk organisaties leren hoe ze blijvend beter kunnen presteren. Daar wordt de wereld ook beter van.

Gerelateerde blogs

Jubileumbijdrage aan Asian Kidz Support

Peter Geelen, 12-12-2017

Bezoekers van ons jubileumevent Samen Bouwen hebben gul gegeven. Hierdoor krijgen meisjes uit Vietnam straks onderwijs. Wij danken u heel hartelijk voor uw support.

Lees verder
MVO

iPM Partners ondersteunt Asian Kidz Support

Sanne Geelen, 12-02-2016

iPM Partners laat onder andere onderwijsinstellingen beter presteren. Op deze manier dragen wij een steentje bij aan een betere samenleving. Wij willen deze maatschappelijke betrokkenheid verder vergroten door het steunen van onder andere Asian Kidz Support. AKS ondersteunt kinderen in Azië in relatie tot onderwijs. Ze investeren in voorzieningen zoals leslokalen, toiletten, lesmateriaal, etc. Geld komt terecht waar het moet. AKS ondersteunt kinderen in het kunnen genieten van onderwijs, dat heeft het meeste effect. Strategie omzetten in resultaat.

Lees verder