Blog & Updates

Drie keer krachtiger door kickboksen

Hester Poelman, 03-07-2017

Auteur: Hester Poelman
03-07-2017

Bij kickboksen denken veel mensen aan testosteron en spierbundels. Toch zijn er steeds meer ‘keurige’ vrouwen, zoals ik, die deze sport ook beoefenen. Kickboksen helpt mij in mijn werk als teamcoach. Hier vertel ik u hoe.

Boksen is meer dan een rechtse directe. Het kan je veel leren, vooral over mentale weerbaarheid. Niet voor niets ontpoppen boksers, zoals de Nederlandse Lucia Rijker, zich later als goeroes in opkomen voor jezelf.

Dat boksen ook iets voor mij kon zijn, had ik nooit gedacht. Totdat ik een sport zocht om fitter te worden en mijn opgekropte energie kwijt te raken. Zo kwam kickboksen een jaar geleden op mijn pad. Twee keer per week trap en sla ik mij buiten in het zweet. En af en toe spar ik met een trainingsmaatje.

Lichamelijk voel ik veel verschil: ik ben sterker en fitter dan ooit. Ook geestelijk ben ik gegroeid. Het heeft mij drie dingen gebracht:

1 Ik heb meer zelfvertrouwen

Tijdens het coachen van teams stuit ik op heftige emoties bij de mensen die ik begeleid. Het boksen helpt mij om kalm te blijven observeren en assertief te reageren op wat op mij afkomt. Doordat ik me sterker voel, ben ik beter opgewassen tegen wat er komt. Ik deins niet zo snel meer terug voor boze reacties of heftige emoties. Ik blijf in zulke situaties meer bij mezelf en kan beter contact leggen met de mensen om mij heen.

2 Ik bewaak mijn grenzen beter

Als je een team vooruit wilt helpen, moet je de verantwoordelijkheid bij de teamleden laten. Vroeger trapte ik soms in de valkuil van te veel willen pleasen. Dan ging ik dingen oplossen voor andere mensen of paste ik mij te veel aan wensen van anderen aan. Dat ging soms ten koste van de randvoorwaarden voor effectieve coaching.

Het kickboksen heeft mij geholpen om mijn grenzen beter te kennen en te bewaken. Nadat ik een klap ‘onder de gordel’ kreeg, nam ik geen wraak. En toen ik mij opgefokt voelde tijdens het sparren en voelde dat mijn partner dat ook was, stopte ik voordat dit pijnlijke gevolgen had. Ik geef dus duidelijker mijn grenzen aan en laat mij niet te veel meeslepen in de waan van het moment. 

3 Ik raak mijn spanning sneller kwijt

Een teamcoach krijgt tijdens het werk veel spanningen, weerstand of onrust op zich af. Een gevoelsmens zoals ik neemt dit gemakkelijk mee naar huis. Het boksen is als het ware een resetknop. Alles wat ik in een paar dagen opgeslagen heb, komt los. En ik krijg weer nieuwe energie. 

Kickboksen helpt mij om in balans te blijven en op te komen voor wat ik waardevol vind. Maar maak je geen zorgen dat ik nu sneller de confrontatie zoek. Ik ben niet agressiever geworden, eerder rustiger. Ik sta met beide benen stevig op de grond en ben alerter.

Vroeger deed ik mij krachtig voor, nu voel ik mij krachtig. Dat is een wezenlijk verschil. Ik hoop dat ik anderen kan inspireren om dit ‘in je kracht staan’ ook vaker te voelen.