Student: UIT, Jong Professional: AAN!
Gastcollege Summa College
Een voor een komen de studenten van het Summa College binnen. Het is hun laatste lesdag en vandaag staat nog een gastcollege gepland in het kader van burgerschap. Is dat nu nodig? Ik heb alles over zorg en medische handelingen toch al geleerd? Ik ben klaar om aan het werk te gaan. Maar wat betekent dat eigenlijk, wat staat je te wachten?
Die prikkelende vraag stelden we tijdens het gastcollege voor studenten verpleegkunde van het Summa College in Eindhoven. De reactie van de studenten was aanvankelijk afwachtend. Echter, hierover nadenken op de laatste lesdag voor je vakantie bleek een schot in de roos. Met veel enthousiasme en volwassen inzichten tot gevolg.
|
” “Ik ben klaar om aan het werk te gaan.” Wat betekent dat eigenlijk? Wat staat je dan te wachten? “Peter Geelen
|
Kennis versus zelfkennis
Tijdens het college namen we alvast een voorproefje op die toekomst. We deden even of de studenten al collega’s van elkaar waren en gingen met ze na wat er dan precies verandert. Wat wordt er van een professional verwacht? Hoe veranderen onderlinge verhoudingen?
We wilden de studenten bijbrengen dat tijdens het werk niet alleen vakkennis en professionele vaardigheden tellen. Ook zelfkennis en kennis over het functioneren van teams en jouw rol daarin, doen ertoe. Want dat bepaalt mede de kwaliteit van jouw werk en hoe jij jouw werk ervaart.
Let’s Work(shop)!
Gedurende de middag gingen we met de jonge professionals in gesprek en kregen zij een beter begrip van hun persoonlijke drijfveren. Verschillende testen in combinatie met vragen zoals: “Hoe zorg je dat je energie uit je werk haalt?”, “Wanneer sta jij in je kracht?”, “Hoe ga je om met collega’s wiens gedrag botst met jouw karakter?” en “Wat houdt het in om een leven lang te (moeten) leren?” passeren de revue. Mooie drijfveren, zoals ‘anderen verder helpen’, ‘een lach op het gezicht van mijn patiënt toveren’ of ‘zorgen dat iemand die in een rolstoel binnenkomt lopend naar huis kan’, kwamen daarbij naar boven.
Langzaam maar zeker kropen de jonge professionals uit hun schulp. De afwachtende houding waarmee de dag begon heeft plaats gemaakt voor nieuwsgierigheid, lef en zelfvertrouwen. Het begrip voor persoonlijke drijfveren groeit, evenals het belang dat de studenten hechten aan het kennen daarvan.
Wij zijn er bij iPM van overtuigd dat het kennen van jezelf en je collega’s voorwaarden zijn voor teamsucces. Een organisatie presteert het beste met professionals die in hun element zijn en die elkaars talenten herkennen en erkennen. Wij zijn dankbaar dat ons gastcollege aan die cruciale ‘kennis’ van ruim 60 VP studenten een steentje heeft mogen bijdragen.