Blog & Updates

Hoe iPM Partners zich overbodig maakte bij Pluryn

Robert Bukkems, 07-02-2017

Auteur: Robert Bukkems
07-02-2017

"Mooi dat wij het nu zelf kunnen"

iPM Partners leert klanten hun organisaties zelf te verbeteren. Als dat lukt, vertrekken we weer. Een mooi voorbeeld is zorggroep Pluryn. Bij verschillende vestigingen oogsten ze nu de resultaten van onze aanpak.

Dit voorjaar sloten we een intensieve samenwerking met Pluryn af, waarbij we ruim 200 teams hebben getraind. Tijdens een afsluitende bijeenkomst viel op dat de organisatie nieuw elan heeft gekregen. Dat blijkt onder meer uit de ontwikkelingen bij de locaties Hoenderloo Groep en Groesbeek.

Focussen op levensdoelen met een strategiekaart

Een van de belangrijke dingen waar we met de Hoenderloo Groep aan hebben we gewerkt, is focus. Dit deden we aan de hand van een gezamenlijke strategiekaart. Dankzij de aanpak lukt het veel beter dan in het verleden om te focussen. Bijvoorbeeld op de levenswensen en leerdoelen van de jongeren die bij de Hoenderloo Groep verblijven. Zij leren omgaan met agressie, met collega’s of met gezag, zodat ze goed kunnen functioneren op het werk, op school of thuis.

iPM Partners heeft de Hoenderloo Groep geholpen structuur aan te brengen en doelen meetbaar te maken. Directeur Erwin Duits zag de Hoenderloo Groep als gevolg daarvan opbloeien. Het geeft hem rust in zijn rol dat teamleiders en professionals met de belangrijke dingen bezig zijn. Zodat hij zich vooral kan bezighouden met zijn eigen taken. “Het mooiste is dat onze medewerkers het nu zelf kunnen en iPM Partners weer vertrekt.”

Kwaliteit eten verbeterd

Ook bij de locatie Groesbeek van Pluryn konden we het verschil maken. Volgens projectleider Lisette Tijs is er nu meer verbinding tussen de verschillende lagen van de organisatie. “We steken de energie in de juiste dingen.” Teams praten beter met elkaar over wat ze samen kunnen doen. Dat levert vruchtbare resultaten op. Zo is de kwaliteit van het eten verbeterd. Vroeger deden verschillende huizen dit afzonderlijk. Nu kopen ze gezamenlijk gezond en smakelijk voedsel in, tegen een betere prijs.

Ook in Groesbeek slagen medewerkers erin om meer dan in het verleden te focussen op cliënten. Volgens persoonlijke begeleider Jan van der Valk moest zijn team eerst wat aan stuur- en verbeterborden wennen. Waarom in beeld brengen wat je eigenlijk al doet? Na een tijdje merkte hij toch dat het werkte. De teamleden werden opener naar collega’s en bewuster van de wensen van bewoners. “Dankzij het bord lukt het beter om ons werk echt samen met cliënten te doen.”

Meer weten? 

Lees wat wij precies bij Pluryn hebben gedaan. Of neem contact op met Robert Bukkems of Willem Suppers.

Gerelateerde blogs

Aanmoedigingscultuur leidt tot meer verhuur

Willem Suppers, 21-08-2017

Woningcorporaties moeten inspelen op veranderingen in markt en maatschappij. Dat lukt alleen als de organisatie ook verandert. Poort6 werkte met hulp van iPM Partners aan een aanmoedigingscultuur en bracht meer structuur aan. Resultaat: minder leegstand, snellere doorlooptijden en een hogere klanttevredenheid.

Lees verder

Naar de top dankzij teamontwikkeling

Rose-Marie Manders, 20-04-2017

Met optimaal functionerende teams in het onderwijs maak je niet alleen docenten maar ook studenten blij. Dat bewijst het Summa College in Eindhoven. Mede dankzij het vergroten van eigenaarschap, kennen van ieders talenten en doelmatig werkoverleg staat de mbo-opleiding Uiterlijke verzorging nu in de top-3 van de Keuzegids Mbo.

Lees verder