Blog & Updates

Innovatie versnellen betekent ruim baan maken

Fred Vijvers, 19-03-2016

Auteur: Fred Vijvers
19-03-2016

Als iets werkt als een katalysator voor vernieuwing, dan is dat een stevige crisis. Vraag het maar aan ’s lands grootste kruidenier, dé bank of, recentelijk, Das Auto.

Volkswagen moet alles op alles zetten om de affaire met de sjoemelsoftware te boven te komen. Het roer gaat bij de Duitsers dan ook radicaal om. Tot voor kort was de strategie gericht op Toyota verslaan en de grootste worden (in 2018). Dit rigide omzetdenken leidde echter tot het valsspelen met de emissienormen.

In zijn nieuwe strategie neemt het bedrijf hiervan afscheid. Het gaat veel meer sturen op toegevoegde waarde, innovatie en winst. Het Duitse autoconcern werkt onder meer aan een innovatieve elektrische auto met een forse actieradius. Deze moet betaalbaarder worden dan alle bestaande elektrische modellen.

Aanval kiezen 

Het is de vraag of het Volkswagen lukt om deze innovatie snel te brengen. Daarvoor moet het bedrijf in ieder geval breken met de oude, gesloten en centralistische cultuur. De nieuwe topman Matthias Müller is dat wel van plan. Hij wil de besluitvorming versnellen, het bedrijf decentraliseren en medewerkers meer ruimte geven voor creativiteit en het ondernemerschap. Zo wil hij ruim baan geven aan innovaties. Niet gemakkelijk in deze zware periode. Want daarvoor moet het bedrijf de aanval kiezen, terwijl het nu natuurlijk in de verdediging is gedrongen. Maar Volkswagen heeft geen andere keus.

Intrapreneurs

Ruim baan maken is een absolute voorwaarde voor snelle innovatie. Dit heb ik gemerkt toen ik vijftien jaar geleden bij Sara Lee de wereldwijde uitrol van business internet leidde. Deze innovatie was alleen mogelijk dankzij directe ondersteuning van de CEO. Hij gaf ons innovatieteam – figuurlijk gesproken – a license to kill. Dankzij dit mandaat konden we alle obstakels die de innovatie tegenhielden uit de weg ruimen. Binnen enkele uren, indien nodig.

Een license to kill geven doe je natuurlijk niet zomaar. Want dat brengt met zich mee dat u moet kunnen vertrouwen op de mensen aan wie u dit overlaat. U moet binnen (of buiten) uw organisatie op zoek naar echte intrapreneurs: ondernemende types met voldoende creativiteit, daadkracht en overzicht. Kleurrijke personen die hun hoofd boven het maaiveld durven steken. Deze intrapreneurs smeedt u tot een team dat een vol mandaat krijgt.

Focus vasthouden 

Ruim baan geven aan innovatie is bij gevestigde bedrijven geen gegeven. De focus ligt meestal op de korte termijn. De meeste resources gaan dan naar de bestaande business. De dagelijkse dingen krijgen voorrang. Daarom is het zo belangrijk om urgentie te kweken. Bijvoorbeeld: dit nieuwe project is absoluut noodzakelijk voor ons om te overleven. Ook dat is niet genoeg. U moet de focus ook nog zien vast te houden, als de sense of urgency (bijvoorbeeld na de crisis) afzwakt.

Belangrijk bij het vasthouden van de innovatiefocus is waar uw mensen het voor doen. Is het doel de concurrent aftroeven in grootte of onderscheidende producten maken waar je trots op kunt zijn? Dat laatste werkt het beste, ook voor de klanten. En met een beetje mazzel volgt uit dat laatste dan het eerste. Wat dat betreft heeft VW aan Toyota een mooi voorbeeld. De Japanse tegenstrever is de fabrikant van de eerste commercieel succesvolle hybride (Prius), plug-in hybride (Prius) en brandstofcelauto (Mirai).

Fred Vijvers

 

Gerelateerde blogs

Innovatie versnellen? Start met wie!

Fred Vijvers, 04-10-2016

Excellente bedrijven hebben de juiste mensen aan boord. Of zoals Jim Collins zegt: ze zetten de juiste mensen in de bus (en de slechte eruit).

Lees verder