Blog & Updates

Innovatie versnellen? Start met wie!

Fred Vijvers, 04-10-2016

Auteur: Fred Vijvers
04-10-2016

Excellente bedrijven hebben de juiste mensen aan boord. Of zoals Jim Collins zegt: ze zetten de juiste mensen in de bus (en de slechte eruit).

Volgens de Amerikaanse bedrijfsonderzoeker en auteur (Good to great) besteden leiders van excellente bedrijven veel aandacht aan selectie. Ze zoeken net zo lang totdat ze werkelijk talentvolle mensen vinden. Ze schromen ook niet om mensen een andere plek in ‘de bus’ te geven. En ze zetten de beste mensen op de grootste kansen, niet op de grootste problemen.

De eerste vraag die leiders van excellente bedrijven zich stellen, is volgens Collins: wie gaan wij dit laten doen? Als je de juiste mensen hebt, komt het daarna bijna vanzelf goed. De juiste koers kiezen – het wat en hoe bepalen - is van later zorg. Dit deel van Collins’ op bedrijfsonderzoek gebaseerde theorie kun je samenvatten met: ‘start met wie’.

Achterbank

Ik hoef u niet te vertellen dat dit niet business as usual is. Leiders besteden uren aan plannen maken, maar steken weinig tijd in werving. Ze nemen klonen van zichzelf aan, terwijl een diverse groep, qua leeftijd, opleiding, achtergrond en sekse een veel grotere succespotentie heeft. Ook laten ze medewerkers vastroesten op hun posities. Verder laten ze toe dat medewerkers zich laten leiden door de waan van de dag, zodat deze nauwelijks aan nieuwe dingen toekomen. Of ze creëren een achterbank in de bus met mensen die weinig tot niets meer bijdragen.

Juiste mensen in de bus

U hoeft zich niet neer te leggen bij die status quo. U kunt zich altijd opnieuw de vraag stellen: zitten de juiste mensen nog op de juiste positie in onze bus? Lopen hier jongeren en dwarse geesten rond met voeling voor nieuwe ontwikkelingen? Mogen onze vaste krachten doen wat ze willen en kunnen? Worden zij voldoende uitgedaagd, opgeleid en met klanten in contact gebracht?

Flow

Om te voorkomen dat een bedrijf in een sleur raakt, moet je flow creëren. Je moet mensen uit hun routine en vaste patronen halen. Laat ze buiten de deur kijken, met klanten en prospects praten en eigen initiatieven nemen. Laat medewerkers dingen doen, waarvan ze dachten het niet te kunnen. Inspireer ze. Laat ze inzien dat het leven te kort is om aan te modderen. Vraag vaste krachten: wat zou je doen als je hier helemaal opnieuw mocht beginnen? Dan krijg je verrassende antwoorden.

Roer om

Bij een bedrijf dat wij adviseren, liepen twee talenten vast in de dagelijkse interne routine. Daardoor bleef innovatie in een veelbelovende productgroep achterwege. Toen ze de vrijheid kregen om zich helemaal op die innovatie te storten, gooiden ze het roer om. Ze startten een app-groep zodat sales en marketing beter gingen samenwerken. Verder ontwikkelden ze een bordspel, dat ze met klanten gingen spelen. Via deze tool kwamen ze er precies achter wat de clientèle zocht. Toen ze dat wisten, gingen ze in zee met een nieuwe leverancier en was het nieuwe succesproduct een feit.

Door eerst naar het wie te kijken, ging het wat en hoe als het ware vanzelf...

Gerelateerde blogs

Innovatie versnellen betekent ruim baan maken

Fred Vijvers, 19-03-2016

Als iets werkt als een katalysator voor vernieuwing, dan is dat een stevige crisis. Vraag het maar aan ’s lands grootste kruidenier, dé bank of, recentelijk, Das Auto.

Lees verder