iPM Partners introductie
Begin jaren tachtig waren grote multinationals uitgerust met heuse computercentra. Zo was ook bij Philips een dergelijk indrukwekkend computercentrum ingericht. Bij binnenkomst kreeg je direct het gevoel alsof er elk moment een raketlancering kon plaatsvinden. Honderden beeldschermen op verschillende hoogtes om de geautomatiseerde processen van deze gigant – toen nog met ruim 450.000 medewerkers – te monitoren en bij te sturen. Grote IBM-mainframesystemen met operating systemen zoals MVS370, VM370 of UNIX werden ingezet. Operating systemen die ervoor zorgden dat alle applicaties hun processen konden uitvoeren door computertijd en geheugen ‘’eerlijk’’ te verdelen.
De performance management structuur voor een goede samenwerking
Met organisaties is het niet anders. Het management bedenkt een operating systeem (ofwel performance management structuur) om alle medewerkers en afdelingen goed te laten samenwerken en te zorgen dat organisatiedoelstellingen worden bereikt. Voor de meeste organisaties staat het organogram centraal in deze besturing. Een ‘’vehicle’’ dat al voor de IBM-mainframes is bedacht en nog steeds voor bijna alle managers de ‘’heilige graal’’ is om organisaties in te delen, accountability helder te krijgen, taken te verdelen, prestaties te monitoren en bij te sturen.
Integraal performance management – De iPM Methode
Maar is het organogram wel het beste operating systeem voor organisaties? Het antwoord hierop kunnen wij direct geven: nee. Prestaties worden niet geleverd in hokjes. Prestaties worden geleverd door de hokjes (lees afdelingen) excellent te laten samenwerken. Dan creëert u de meeste waarde voor uw klanten en uzelf. Waarom dan een operating systeem introduceren die afdelingen zo belangrijk maakt? Dat hebben we ons bij iPM Partners ook altijd afgevraagd.
Dit is de reden voor ons geweest om een andere methode (operating systeem) te bedenken voor organisaties: integraal Performance Management (iPM). In deze methode stellen we niet het organogram maar klantketens centraal. Klantketens zijn processen die starten bij de behoefte van de klant en eindigen zodra de behoefte van de klant is ingevuld. Het verbindt alle afdelingen en richt ze naar de verwachtingen van klanten én de organisatie. De klant kan hierin verschillende verschijningsvormen hebben: consument, klant, cliënt, student, bewoner, patiënt etc. Iedere organisatie heeft klantketens, maar ze worden niet gezien. De consequentie is dan ook dat ze geen onderdeel zijn van de besturing van organisaties, terwijl iedereen weet dat prestaties pas echt goed gaan als alle afdelingen in de klantketen goed samenwerken.
iPM voor alle soorten organisaties
De iPM methode bestaat inmiddels al meer dan 15 jaren en intussen genieten veel organisaties van de voordelen van deze methode. Voorbeelden hiervan zijn organisaties in het publieke domein zoals overheid, zorg– en onderwijsinstellingen, sociale domein, woningcorporaties, maar ook bedrijven van scale-ups tot grote multinationals, familiebedrijven en beursgenoteerde organisaties, nationaal en internationaal. De iPM methode wordt toegepast om de ketensamenwerking tussen organisaties te verbeteren en zelfs in maatschappelijke vraagstukken waarin een netwerk van organisaties hun waarde leveren. De meest succesvolle organisaties ter wereld maken gebruik van onze methode voor performance management.
Het iPM doel
Wij blijven ons inzetten om de iPM methode bij steeds meer organisaties kenbaar te maken! Onze missie is om organisaties beter te laten samenwerken door de ogen van hun klanten. Wat zou het mooi zijn als alle organisaties die de klant echt voorop stellen, klantketens centraal stellen in hun besturing. Dit zou een einde betekenen van strategie-deployment waarbij doelen van het management team via een functionele cascadering en dus via het organogram, naar de werkvloer worden vertaald. Ook betekent dit een einde aan het meest voorkomende ongewenste effect: verzuiling. Afdelingen geven elkaar niet meer de schuld als het mis gaat. Integendeel, de servicegraad naar de klanten gaat omhoog. De principes achter onze iPM methode zijn zo krachtig dat, als het aan ons ligt, iedere organisatie hier gebruik van zou moeten maken. Wij brengen u graag in contact met de organisaties die u voorgingen als u nieuwsgierig bent. Of lees op onze site wat de ervaringen zijn van onze klanten. Zij hebben geleerd om de hiërarchie onderschikt te maken aan klantketens. Dus niet alleen op hun website staat de klant op één, maar ook in de besturing. Dat betekent een andere wijze waarop strategie-deployment plaatsvindt, processen worden vormgegeven, taken en verantwoordelijkheden worden belegd, KPI’s worden opgezet, gevisualiseerd en gebruikt, de meeting-structuur is ingericht, prestatiedialogen plaatsvinden, leiders en teams elkaar aanmoedigen in de samenwerking, de organisatie voortdurend blijft leren en zich ontwikkelen, etc.
Met een inspiratiesessie komt u verder
Tijdens onze inspiratiesessies voor performance management wordt het managementteam enthousiast en is zij bereid om deze nieuwe manier te omarmen. ‘’Als je het zo uitlegt, dan word ik ontzettend enthousiast voor de kansen die ik zie om de klant nog beter te helpen!’’. ‘’Ik herken de verzuiling en ook in onze organisatie kan ik zo een aantal voorbeelden noemen’’. Wat een mooie en frisse manier om naar onze performance te kijken! ‘Een greep uit de opmerkingen van managementteamleden die regelmatig gemaakt worden tijdens zo’n eerste kennismaking. De methode is inderdaad ook niet complex. Dit is ook de kracht van de methode, maar we zien ook dat tijdens de implementatie allerlei vragen opkomen om het nieuwe denken en werken echt te omarmen. Hiërarchie onderschikt maken aan klantketens is niet alleen een kwestie van verandering van structuur, maar vraagt ook ontwikkeling van andere competenties en verandering van gedrag. Het is een leerreis die met goede begeleiding leidt tot blijvende verandering in performance management.
De iPM implementatieaanpak
Graag nemen we u de komende weken mee in de vragen en veranderingen die wij tegenkomen in de praktijk tijdens de implementatie van iPM bij onze klanten. Vragen over de opzet en inrichting van iPM, maar ook over de beste implementatieaanpak. Aan de orde komen:
- Van Planning & Control naar iPM
- Klaar voor de start
- Stellen van de juiste doelen
- Welke klantketens heeft mijn organisatie
- Rolverdeling: hiërarchie versus de keten
- Tactiek van de keten in beeld
- Customer-journey versus klantketens
- Hoe bepaalt u de juiste KPI’s
- Overlegstructuur in iPM organisatie
- Effectieve prestatiedialoog en het nut van BRV
- Ontwikkeling van leiders en teamontwikkeling
- Aanmoediging als stijl om meer uit teams te halen
- De kracht van aanmoediging
- iPM in complexe organisaties
- Tips voor implementatie
Nieuwsgierig? Kom met ons in contact!
We schetsen wat we vaak zien in de traditioneel gestuurde organisatie en geven aan hoe dat eruitziet wanneer u iPM toepast. Meer weten over gezond performance management? Wij larderen dat met situaties en voorbeelden die we in de praktijk aantreffen. Kom met ons in contact en wij helpen uw organisatie verder!