Bel +31 (0)40 209 22 40,   Whatsapp of mail info@ipmpartners.nl
Home Blog 9: In 10 dagen uw KPI’s op orde
Deel dit artikel

Blog 9: In 10 dagen uw KPI’s op orde

Worstelt u ook zo met het opstellen van de juiste KPI’s? Kijkt u ook nog te veel in de achteruitkijkspiegel en ontbreken de knoppen waaraan u echt kunt draaien? Zijn KPI’s nog te veel verantwoordingsmechanismes en te weinig leerinzichten? Dat kan over 10 dagen anders zijn.

In de blogs tot nu toe hebben we u uitgelegd hoe u een KPI-structuur kunt bouwen waarin klantketens centraal staan. Door deze klantketens centraal te zetten staat niet uw eigen organisatie centraal, maar de klant. De klant waarvoor u het uiteindelijk doet en die het succes van uw organisatie is. De klant waarvoor alle medewerkers een extra stap willen zetten. De klant die u laat groeien zodat u uw strategische ambities realiseert.

Door het volgen van de iPM-methode ontstaat een KPI-structuur gekoppeld aan klantketens, waarbij voor iedere klantketen helder is:

  • welke oorzaak- en gevolgrelaties er toe doen
  • hoe klantwaarde-KPI’s uw groei stimuleren en bijdragen aan resultaat-KPI’s
  • hoe interne waarde-KPI’s het beste kunnen worden bepaald.
  • hoe u deze klantwaarde en interne waarde KPI’s op ketenniveau kunt beïnvloeden met openstand KPI’s, de knoppen waaraan u écht kunt draaien, en nog veel meer.

Zo’n KPI-structuur verbindt medewerkers, via afdelingen, naar de klantketens en de strategie. Dit is ontzettend krachtig, het is immers allemaal met elkaar verbonden. Het creëert focus en samenhang én het stimuleert samenwerking, in plaats van vingerwijs-gedrag. Het is dus het moment om afscheid te nemen van de KPI-Excellijstjes of dashboards met losstaande KPI’s, die verantwoording stimuleren.

Inmiddels heeft iPM Partners zoveel ervaring, dat het opzetten van zo’n KPI-structuur in 10 dagen mogelijk is. In deze 10 dagen realiseren wij met u een aantal zaken. Samen met u bepalen wij de juiste resultaat-KPI’s, definiëren we de klantketens, kijken we naar eigenaarschap en maken we voor alle klantketens een KPI-boom die hout snijdt. Dit levert uw organisatie enorm veel tijdswinst op. Er hoeft namelijk geen tijd meer te worden besteed aan het opstellen, monitoren en laten verantwoorden van foute KPI’s.

De ervaring die we hebben opgedaan bij honderden organisaties, met de toepassing van onze methode bij de inrichting van de besturing en KPI’s, hebben we vervat in een best-practice database. Deze database is voorhanden sinds afgelopen zomer waardoor het mogelijk is om ‘’met stoom en kokend water’’ een zeer gedegen KPI-structuur te bouwen voor een organisatie op basis van onze iPM-principes. Dat betreft niet alleen bedrijven, maar ook zorg- en onderwijsinstellingen, woningcorporaties, charitatieve instellingen, sociale werkbedrijven, OV etc. waarbij we ook rekening houden met de wettelijke verplichtingen.

Gezien de tijd die u wellicht nu besteed aan KPI’s en de achterliggende besturingsprocessen (of planning & control) een kans om snel meters te maken. Vóór u start met het budget voor 2022 heeft u uw KPI’s op orde!  Aarzel niet, doe mee!

De iPM implementatieaanpak

Graag nemen we u de komende weken mee in de vragen en veranderingen die wij tegenkomen in de praktijk tijdens de implementatie. Meer leren over hoe je stuurt op KPI’s binnen verschillende organisatieniveaus? Lees het in onze volgende blog.

De iPM introductie

  1. Van Planning & Control naar iPM
  2. Klaar voor de start
  3. Stellen van de juiste doelen
  4. Welke klantketens heeft mijn organisatie
  5. Rolverdeling: hiërarchie versus de keten
  6. Tactiek van de keten in beeld
  7. Customer-journey versus klantketens
  8. Hoe bepaalt u de juiste KPI’s
  9. In 10 dagen uw KPI's op orde
  10. Overlegstructuur in iPM organisatie
  11. Effectieve prestatiedialoog en het nut van BRV
  12. Ontwikkeling van leiders en teamontwikkeling
  13. Aanmoediging als stijl om meer uit teams te halen
  14. De kracht van aanmoediging
  15. iPM in complexe organisaties
  16. Tips voor implementatie

Nieuwsgierig? Kom met ons in contact!

We schetsen wat we vaak zien in de traditioneel gestuurde organisatie en geven aan hoe dat eruitziet wanneer u iPM toepast. Meer weten over gezond performance management? Wij larderen dat met situaties en voorbeelden die we in de praktijk aantreffen. Kom met ons in contact en wij helpen uw organisatie verder!

Terug naar overzicht
Kom in contact!
Peter Geelen
peter.geelen@ipmpartners.nl0646230617

Boek een inspiratiesessie

Boek nu een inspiratiesessie en we laten zien welke KPI’s voor uw organisatie essentieel zijn!

Gerelateerde artikelen

Blog
Blog 8: Vijf tips voor de juiste KPI’s
Blog
Voorkom eiland-denken met KPI’s die wél werken
Blog
Klanten blij maken? Selectie is de sleutel