Negen spelregels om definitief naar digitaal te gaan
Dat organisaties tegen digitale transformatie aanhikken is geen wonder. Want: waar begint u? Niet bij de technologie, in ieder geval, maar bij de verbeelding: hoe ziet uw organisatie er over zeven jaar uit?
Als iets geen nieuws is, dan is het dat digitalisering het zakendoen volkomen op zijn kop zet. Bij Nederlandse organisaties zit dit zeker al tussen de oren. Een ruime meerderheid van organisaties beschouwt digitale transformatie als een topprioriteit, zo constateert Blauw Research (in opdracht van KPN).
Het onderzoeksbureau voegt daar overigens aan toe dat digitale transformatie bij de meeste organisaties nog in de kinderschoenen staat. De redenen hiervoor zijn divers: organisaties vinden het lastig om afscheid te nemen van oude systemen of ze denken er de middelen of mensen niet voor te hebben. Ze hikken duidelijk aan tegen de fundamentele veranderingen die noodzakelijk zijn.
Gedaanteverwisseling
Die twijfel om gas te geven is best begrijpelijk. Organisaties voelen aan dat digitale transformatie een hele opgave is. Ze komen er deze keer niet met nieuwe technologie alleen. Digitale transformatie gaat veel verder dan het implementeren van ICT, zoals vroeger met websites, ERP of Cloud. Het vraagt om fundamentele veranderingen van de organisatie en dus ook gedurfde keuzes. Het woord ‘transformeren’ is niet voor niets gekozen. Dit betekent namelijk ‘van gedaante doen veranderen’; de larve verandert in een insect of de rups in een vlinder. Het kan zo maar zijn dat uw ‘nieuwe organisatie’ er heel anders uit gaat zien.
Digitale transformatie vergt naast nieuwe technologie, ook om een volslagen nieuwe kijk op uw organisatie en de manier waarop u uw klanten bedient (in de iPM-aanpak: klantketens). En meestal vraagt het daarnaast nog om fundamentele veranderingen van de manier waarop uw medewerkers samenwerken.
|
” Voordat de teloorgang van de papieren krant inzette, zei men: ‘de krant van vandaag is morgen de onderlaag van het konijnenhok.’ “Hester Poelman – IPM Partners
|
Door de bodem
Hik niet meer te lang aan tegen de noodzakelijke veranderingen. Het is in de meeste gevallen hoog tijd. Hoeveel tijd u in uw geval nog heeft, verschilt per branche. Als u in de nieuwsmarkt zit, moet u opschieten. Lang is daar ontkend dat digitalisering de broodwinning hard zou raken. Voordat de teloorgang van de papieren krant inzette, zei men: ‘de krant van vandaag is morgen de onderlaag van het konijnenhok.’ Maar zonder digitaal antwoord zakt u in die branche nu zeker door de bodem. En ziet u andere nieuwsbronnen – met fake news, of niet – het van u overnemen.
Een teken dat u moet opschieten is natuurlijk als u uw rendement ziet teruglopen. Bijvoorbeeld omdat er uit onverwachte hoek een concurrent is gekomen die markt voor uw neus wegkaapt. Besef dan wel dat u zoiets niet meer gemakkelijk kunt pareren met het eventjes na-apen van een technologie. Zo werkt het niet meer. Van gedaante wisselen kost tijd. Hoe snel u dit kunt doen, hangt af van factoren zoals de digitale weerbaarheid van uw strategie en bedrijfsmodel.
Negen spelregels
Het is onverstandig om u nu als een kip zonder kop op allerlei nieuwe technologieën te storten. Digitale transformatie vraagt om een goede voorbereiding: neem, voor u gaat rennen, even rust. Haal diep adem en laat de toekomst naar u toe komen. Kom erachter welke veranderingen impact hebben op uw organisatie en dus waar u op moet inspelen.
Om een beeld te krijgen van wat digitalisering voor organisaties betekent, gebruiken we bij iPM Partners negen spelregels. Dit zijn de veranderingen uitgedrukt in normale taal. Bij de meeste organisaties zijn enkele spelregels in het bijzonder van belang. Als u weet welke spelregels u raken, kunt u hier verder op bouwen. Aan de hand van scenario’s en verhalen ontstaat een idee wat de impact voor uw organisatie zal zijn. Dit vertalen we vervolgens in een verandervisie met daaraan gekoppeld: projecten en programma’s.
Een belangrijke vraag die organisaties daarin moeten beantwoorden is: wat betekenen de veranderingen voor onze klantketens? Een nieuwsorganisatie, bijvoorbeeld, kan niet meer leunen op het drukken en fysiek distribueren van nieuws. Zij zullen op zoek moeten naar digitale distributie: apps voor het nieuws, apps voor het weer. Soms zijn de veranderingen zo ingrijpend dat u een nieuwe organisatie moet oprichten naast de bestaande.
Vol gas
Weet u nog niet precies wat u moet veranderen en heeft u iemand nodig die u over de streep trekt? Zodat duidelijk wordt waar u moet beginnen en met uw organisatie kunt eindigen? Neem dan contact met ons op. Wij kennen niet alleen de technologische ontwikkelingen rond digitalisering. We hebben ook een heldere kijk op welke veranderingen dit van uw organisatie en strategie vraagt.
Wij zijn in staat om uw toekomst met u te verbeelden. En kunnen zorgen voor een aanpak waardoor u vanaf nu vol gas kunt geven.
Een mooie manier om er snel achter te komen wat digitale transformatie voor uw organisatie betekent, is onze inspiratiesessie Radicaal naar digitaal.