Bel +31 (0)40 209 22 40,   Whatsapp of mail info@ipmpartners.nl
Home Minder werkdruk in het onderwijs met de digitale onderwijsassistent
Deel dit artikel

Minder werkdruk in het onderwijs met de digitale onderwijsassistent

School is essentieel voor de ontwikkeling van een jong persoon. Dat geldt voor het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en natuurlijk het speciaal onderwijs. Het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs is dan ook zeer belangrijk. Dit is natuurlijk ook de wens en het uitgangspunt van iedere onderwijsinstelling. Helaas is de realiteit weerbarstiger. Medewerkers ervaren hoge werkdruk en kunnen daardoor niet altijd de gevraagde kwaliteit leveren. Er gaat veel tijd verloren aan versnipperde processen en administratieve handelingen in tientallen systemen. Dit gaat ten koste van waar het uiteindelijk echt om draait: de leerling en goed onderwijs. Gelukkig bestaat hier een oplossing voor. De digitale onderwijsassistent (ook wel DOA genoemd) stroomlijnt processen. Werkdruk maakt daarbij plaats voor werkplezier. Lees snel verder hoe dit werkt in de praktijk!

Maak kennis met uw nieuwe werknemer: de digitale onderwijsassistent

Om maar met de deur in huis te vallen: nee, de digitale onderwijsassistent (DOA) is geen persoon. Wél is het hele slimme software. Met deze software automatiseert u uiteenlopende werkzaamheden op een efficiënte manier. De software wordt ook wel Robotic Process Automation (RPA) genoemd. Het is in staat menselijk handelen na te bootsen binnen verschillende applicaties, systemen of computerprogramma’s. De DOA maakt het automatiseren van administratieve processen eenvoudig. De digitale onderwijsassistent is kort samengevat dus een manier om belangrijke maar alledaagse taken beter én sneller uit te voeren. Deze digitale assistent vormt dus een mooie aanvulling op het bestaande team van medewerkers. Immers: vele handen maken licht werk, óók (of vooral) als deze digitaal zijn. 

Zo helpt DOA bij werkdruk in het onderwijs

Hoeveel administratieve werkzaamheden voert u uit op een dag? Waarschijnlijk meer dan u denkt. Al bij al kosten die alledaagse handelingen heel wat tijd en moeite. Denk aan het opslaan van documenten, e-mails versturen, de administratie bijwerken, gegevens invullen, gebruikers aanmaken, berekeningen maken, controles uitvoeren en in- en uitloggen. De digitale onderwijsassistent maakt uw werkdag een stuk makkelijker. Al die dagelijkse werkzaamheden kunnen namelijk snel en eenvoudig worden gerobotiseerd. Minder werkdruk in het basisonderwijs of minder werkdruk in het voortgezet onderwijs is dus geen utopie. Met de digitale onderwijsassistent kunt u dit eenvoudig realiseren. 

De voordelen van de digitale onderwijsassistent in het kort:

  • Neemt repeterende taken over en voert deze foutloos uit
  • Versnelt de processen en verhoogt de kwaliteit hiervan
  • Vermindert de administratieve lasten voor medewerkers
  • Het is schaalbaar en flexibel. Op piekmomenten kan er snel een robot worden bijgeschakeld. Denk aan momenten wanneer leerlingen zich aanmelden voor het nieuwe schooljaar.

Minder werkdruk in het voortgezet en hoger onderwijs is geen utopie. Met de digitale onderwijsassistent kunt u dit eenvoudig realiseren. 

Voordelig voor medewerkers én studenten

De digitale onderwijsassistent heeft voordelen voor zowel medewerkers als studenten. Door de verbeterde processen is er namelijk een snellere en betere dienstverlening mogelijk. Studenten weten direct waar ze aan toe zijn. Lange wachttijden behoren tot het verleden. Bovendien kunnen medewerkers zich hierdoor richten op zaken die echt waardevol zijn. Tenslotte wordt niemand gelukkig van administratieve lasten. Door de verhoogde efficiëntie is het werk overzichtelijker, is er minder stress en is er meer contact met de leerling.

De digitale onderwijsassistent in de praktijk

Meerdere onderwijsinstellingen maken al gebruik van de digitale onderwijsassistent. Neem het ROC Midden-Nederland. Deze grote MBO-instelling heeft de versnipperde processen teruggebracht naar één systeem. De digitale onderwijsassistent ondersteunt daarbij. De DOA wordt omschreven als laagdrempelig en eenvoudig. Sterker nog, de onderwijsinstelling is zo enthousiast dat ze de digitale onderwijsassistent breder gaan inzetten. Een lid van het College van Bestuur vertelt: “Colleges zijn weer betrokken bij de uitvoering van de onderwijsondersteunende processen. Ze ervaren het ook echt als hun probleem wanneer er iets niet goed loopt en gaan samen met de administratie op zoek naar een oplossing.” Lees meer over het succesverhaal bij ROC Midden-Nederland!

Meer weten over werkdruk verminderen in het onderwijs?

In het onderwijs zijn de mogelijkheden eindeloos wat de digitale assistent betreft. Stelt u zich eens voor: uw organisatie blijvend verbeteren, met werkplezier in plaats van werkdruk. Klinkt dat u als muziek in de oren? Neem dan contact op met onze specialisten voor meer informatie!

Terug naar overzicht
Kom in contact!
Willem Selten
willem.selten@ipmpartners.nl0613749394

Boek een inspiratiesessie

Boek nu een inspiratiesessie en we laten zien welke KPI’s voor uw onderwijsinstelling essentieel zijn!

Gerelateerde artikelen

Blog
Hoe ROC De Leijgraaf de kwaliteitszorg een forse impuls geeft
Blog
RPA-technologie kan zorg en onderwijs helpen
Blog
Geld alleen maakt meesters en juffen niet gelukkig