Hoe vinden we onszelf opnieuw uit?

Nu technologie complete bedrijfstakken razendsnel en revolutionair verandert, is innovatie een bestaansvoorwaarde. Toch blijven nieuwe producten en diensten vaak steken in goede bedoelingen. Hoe krijgt u de pioniersmentaliteit en creatieve energie weer terug en leert u sneller en resultaatgericht innoveren?

Wij helpen u sneller en resultaatgericht te innoveren

Managementboeken wekken vaak de illusie dat innovatiemanagement eenvoudig is. We identificeren ons graag met succesondernemers als Steve Jobs en Richard Branson en het oogt achteraf vanzelfsprekend wat zij hebben gedaan. Maar in de praktijk valt het tegen om nieuwe producten of diensten op de markt te krijgen.

Ondernemers in het MKB worstelen hiermee. Ze beseffen wel degelijk dat innovatie levensvoorwaarde is om te overleven in deze veranderlijke tijden. Uit het Nationaal Ondernemers Onderzoek blijkt dat ze innovatie, na strategie, beschouwen als hun belangrijkste uitdaging. Driekwart wil zelfs aan de slag met het vernieuwen van het huidige businessmodel. Toch komt het daar onvoldoende van. Ze blijven steken in de waan van de dag, zo geven ze aan.

Praktische aanpak innovatie

Een belangrijke oorzaak dat innovatie stokt, is het ontbreken van een praktische en concrete aanpak om innovatie te versnellen. Om een nieuw product tot een succes te maken, moet alles kloppen: van ideeën genereren, tot het creëren van producten en het introduceren op de markt.

Die hele weg van idee tot succes tot een goed einde brengen, lukt alleen als de organisatie er vol voor gaat. Medewerkers met intrapreneur-DNA moeten het volle mandaat krijgen. En de directie moet organisatorische obstakels snel en consequent wegwerken. Hoe belangrijk dit is heb ik gemerkt toen ik voor Sara Lee wereldwijd business-internet oplossingen mocht ontwikkelen en uitrollen.

Doorbraken

iPM Partners kan u helpen de waan van de dag vaarwel te zeggen en tot doorbraken te komen. Samen met u zorgen we voor een werkende innovatieketen en voor een cultuur waarin innovatieve medewerkers tot bloei komen. Zodat u bijvoorbeeld eindelijk die vooroplopende e-business-oplossing op de markt brengt.

Wij zijn niet van de moeilijke adviesrapporten en ‘mooie’ verhalen. We staan voor een praktische werkwijze gebaseerd op best practices, eigen ervaringen en de iPM-methode. Die laatste staat borg voor een juiste inbedding van innovatie in uw strategie met werkende KPI’s.

Innovatie versnellen?

Wilt u morgen al iets doen om innovatie in een stroomversnelling te brengen? Bel mij dan. Ik deel graag veertig jaar kennis met u.

Fred Vijvers

Fred Vijvers - Partner en bedrijvenverbeteraar
Fred VijversPartner en innovatieversneller

iPM Partners & Innovatiemanagement

Jubileumevent iPM Partners
blog

Jubileumevent iPM Partners

Fred Vijvers

Peter Geelen had 10 jaar geleden een droom. De grondlegger van iPM wilde zijn verbeteraanpak van organisaties in de praktijk bewijzen. Niet alleen, maar samen met partners. De eerste partner die zich in 2007 bij hem voegde was Robert Bukkems. Zo ontstond iPM Partners. Het bedrijf groeide door naar 20 ‘unconsultants’ en 70 klanten. Reden voor een event vol infotainment.

Lees meer
Innovatie versnellen? Start met wie!
blog

Innovatie versnellen? Start met wie!

Fred Vijvers

Excellente bedrijven hebben de juiste mensen aan boord. Of zoals Jim Collins zegt: ze zetten de juiste mensen in de bus (en de slechte eruit).

Lees meer
Innovatie versnellen betekent ruim baan maken
blog

Innovatie versnellen betekent ruim baan maken

Fred Vijvers

Als iets werkt als een katalysator voor vernieuwing, dan is dat een stevige crisis. Vraag het maar aan ’s lands grootste kruidenier, dé bank of, recentelijk, Das Auto.

Lees meer

Zijn passie? Teruggeven!

Fred Vijvers

'Mijn handen jeuken als ik zie hoeveel talent, kansen en energie bij bedrijven en organisaties onbenut blijven.'

Lees meer over Freds talenten en drijfveren