Hoe verhogen we onze kwaliteit zonder bureaucratie?

Natuurlijk wilt u uw kwaliteit op orde brengen, maar u wilt ook voorkomen dat kwaliteitsmanagement ontaardt in afvinklijstjes en lijvige handboeken. Kunt u aan de herziene ISO-norm 9001:2015 voldoen zonder die papierwinkel? Hoe maakt u uw organisatie daadwerkelijk beter en wordt u en passant ISO-proof (in die volgorde)?

Wij maken uw bedrijf ISO-proof

Met ISO legt u de kwaliteit van uw organisatie vast, zodat u alles op orde heeft en dat ook kunt aantonen. Idealiter verbetert u zo uw bedrijf. Helaas pakt dat bijna nooit zo uit. In de praktijk verzandt kwaliteitsmanagement vaak in bureaucratie, omdat ISO losstaat van de doelen van de organisatie. Voor ISO is dit reden geweest om de normen op de schop te nemen. De nieuw opgestelde ISO 9001 voor kwaliteitsmanagement is wezenlijk anders dan de vorige versie uit 2008 die op 15 september 2018 ongeldig wordt.

High Level Structure

De nieuwe norm ISO 9001:2015  gaat ervan uit dat alles begint bij visie en strategie. De norm is opgebouwd volgens de zogeheten High Level Structure (HLS), kerneisen waaraan managementsystemen minimaal moeten voldoen. Een ander verschil met vroeger is dat organisaties niet langer worden getoetst op standaardprocedures in een kwaliteitshandboek, maar dat ze moeten laten zien hoe ze processen in de praktijk toepassen.

Fundamenteel verbeteren

De nieuwe normen zijn een goede ontwikkeling. Maar wie wil voldoen aan ISO 9001, moet zich afvragen of hij allerlei dingen (zoals procesmodellen) wil optuigen die alleen daarvoor nodig zijn. Wat beter werkt, is uw organisatie fundamenteel verbeteren, bijvoorbeeld via de iPM-methode. Daarmee neemt u uw medewerkers mee in de gewenste veranderingen. En passant voldoet u vrijwel volledig aan de eisen van ISO 9001. Een ISO-auditor die onze klant Berkvens bezocht, heeft dit beaamd.

Relaxte audit-week

Berkvens doorstaat audits goed, omdat het bedrijf volgens de iPM-methode werkt. Daardoor doet dit bedrijf automatisch dingen die ISO 9001 verlangt. Denk aan ketenbenadering, hoogfrequent bijsturen via managementborden en processen laten leven bij medewerkers. Frank Houben van Berkvens – die de iPM-methode heeft toegepast - zegt: “Ik heb nog nooit zo’n relaxte audit-week gehad. We hoeven nauwelijks iets te doen om te voldoen aan de nieuwe norm.”

Vrijblijvend advies? Bel mij.

Luc van Sas

Luc van Sas - Specialist procesverbetering en KPI’s
Luc van SasSpecialist procesverbetering en KPI’s

iPM Partners & ISO kwaliteitsmanagement

Jubileumevent iPM Partners
blog

Jubileumevent iPM Partners

Fred Vijvers

Peter Geelen had 10 jaar geleden een droom. De grondlegger van iPM wilde zijn verbeteraanpak van organisaties in de praktijk bewijzen. Niet alleen, maar samen met partners. De eerste partner die zich in 2007 bij hem voegde was Robert Bukkems. Zo ontstond iPM Partners. Het bedrijf groeide door naar 20 ‘unconsultants’ en 70 klanten. Reden voor een event vol infotainment.

Lees meer
Berkvens en de nieuwe ISO-norm
blog

Berkvens en de nieuwe ISO-norm

Luc van Sas

Deurenfabrikant Berkvens heeft ISO-audits met verve doorstaan. Mede doordat het bedrijf al jaren werkt volgens de iPM-methode, voldoet het volledig aan de nieuwe eisen van ISO 9001.

 

Lees meer

Zijn passie? Bedrijven verbeteren!

Luc van Sas

'Het geeft mij een kick als ik iets kan oplossen waar een manager al jaren mee worstelt.'

Lees meer over Lucs talenten en drijfveren