Berkvens Deursystemen: navigeren van crisis in de bouwsector
Om te blijven presteren in tijden van economische tegenslag, moest Berkvens Deursystemen veel fitter en efficiënter worden. Samen met de medewerkers (en iPM Partners) wisten ze de faalkosten en ziekteverzuim te halveren, betrouwbaarder te leveren en de klanttevredenheid te vergroten.
Vraag
Berkvens Deursystemen legt zich toe op de ontwikkeling, fabricage, verkoop, transport en montage van binnendeuren, binnendeurkozijnen en schuifdeursystemen voor de woning- en utiliteitsbouw. Om zich te wapenen tegen de economische crisis en om succesvol te blijven in een krimpende markt, besloot het internationaal opererende familiebedrijf zijn strategie, klantprocessen en besturing aan te passen.
Aanpak
Samen met iPM Partners zette Berkvens de volgende stappen:
- Met het Doorpakken op Doorfocus-programma is iPM breed ingevoerd.
- Prestatie-indicatoren zijn gedefinieerd.
- Dertig verbeterborden helpen de organisatie kortcyclisch te verbeteren
- Het inrichten van sturing op directie-, proces- en teamniveau.
- Het beschrijven en verbeteren van diverse klantketens.
- Het inrichten van een standaardwerkwijze voor verbeteren en vinden van grondoorzaken.
- Het inrichten van programmamanagement.
Resultaten
De aanpak van iPM Partners droeg ertoe bij dat de klanttevredenheid en betrouwbaarheid ten aanzien van de levering verbeterde. De faalkosten in de fabriek werden gehalveerd en de voorraden konden worden verlaagd. Ook groeide de betrokkenheid van werknemers bij het verbeteren van processen. Het ziekteverzuim daalde met 50%.
|
” iPM bleek voor Berkvens een prima procesgerichte werkwijze om het ingezette verandertraject te sturen, te ondersteunen en te verduurzamen. De geboden ondersteuning was hands-on en to-the-point. “Piet van Loenhout, directeur Berkvens Deursystemen
|