Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland: naar een gedeelde strategie
GGN is een organisatie die voortkomt uit een fusie tussen veertien kantoren met ieder hun eigen verleden. iPM hielp de organisatie voor gerechtsdeurwaarders bij het definiëren van de strategie en het uniformeren en stroomlijnen van de processen. Samen met medewerkers is verder de productiviteit verhoogd en de service verbeterd.
Vraag
Groep Gerechtsdeurwaarders Nederland (GGN) is de grootste incassospecialist en gerechtsdeurwaarder van Nederland. In totaal telt GGN ruim 1.500 medewerkers, verspreid over 28 vestigingen in Nederland. Ook beschikt GGN over een uitgebreid netwerk van incassopartners in én buiten Europa. GGN is in 2002 officieel opgericht als een samenwerkingsverband van veertien gerechtsdeurwaarderkantoren met een landelijke dekking. Alle kantoren hadden een eigen strategie, marktbewerking en visie. De nieuwe doelstelling van GGN was te komen tot een gedeelde strategie, een gecoördineerde marktbewerking, strakkere sturing op basis van KPI’s en gestroomlijnde en uniforme klantprocessen, inclusief onderliggende ICT-systemen.
Aanpak
iPM Partners heeft GGN ondersteund met:
- Het herijken van de strategie en het vertalen hiervan naar de GGN-strategiekaart.
- Het vertalen van de strategie naar de werkvloer conform de iPM KPI-structuur en –aanpak.
- Hoog frequent sturen en verbeteren via de PIT Stop.
- Ontwikkelen van competenties in leidinggeven, sturen en verbeteren.
- Sturing bij de opzet en inrichting van datawarehouse en business intelligence-platform.
- Herinrichten van de belangrijkste klantketens en het betrekken van medewerkers hierbij.
- Toegankelijk maken van alle processen en werkinstructies
- Het ontwikkelen van trainingen om de nieuwe manier van werken te borgen.
- Het vergroten van de commerciële slagkracht.
Resultaten
Management en medewerkers begrijpen de strategie van GGN nu beter. Medewerkers worden voortdurend uitgedaagd om met verbeterideeën te komen en hebben zelf een rol in de realisatie hiervan. Het inzicht in de prestaties van de klantprocessen is toegenomen. De klantprocessen zijn geüniformeerd en de automatiseringsgraad is verhoogd. Hierdoor zijn de productiviteit en de kwaliteit van de dienstverlening toegenomen.
|
” Wij willen dat medewerkers weten én voelen dat ze onderdeel zijn van een groter geheel en dat ieders bijdrage aan onze doelen nuttig en gewenst is. iPM Partners is hierbij een drijvende kracht door hun strategische maar praktische aanpak en begeleiding. “Henk Keizer, voorzitter Raad van Bestuur
|