Bel +31 (0)40 209 22 40,   Whatsapp of mail info@ipmpartners.nl
Home FLOW zorgt voor betere samenwerking ROC Midden Nederland
Deel deze klantcase

FLOW zorgt voor betere samenwerking ROC Midden Nederland

ROC Midden Nederland staat voor middelbaar beroepsonderwijs, participatieonderwijs en bedrijfsopleidingen in de provincie Utrecht. Met dit onderwijs en allerlei andere diensten, zoals reïntegratietrajecten, staat de organisatie middenin de samenleving. Doel is om met hoogstaand onderwijs naadloos aan te sluiten op de vraag van studenten, werkgevers en andere organisaties.

Vraag

Twaalf kleinschalige mbo-colleges verzorgen dagelijks het onderwijs. Dankzij diverse fusies hadden de verschillende colleges allerlei verschillende processen en systemen. Deze grote verscheidenheid was inefficiënt en stond een verdere verbetering van de service aan studenten en medewerkers in de weg. ROC Midden Nederland wilde processen digitaliseren en tegelijkertijd efficiënter inrichten. Om zo de kosten te verlagen en indirect de onderwijskwaliteit te verhogen. Dit was een tweede opdracht voor iPM Nederland na het eerdere programma VOPP.

Aanpak

iPM Partners hielp ROC Midden Nederland met:

  • Het opzetten van het programma en ontwikkelen van aanpak om het in te voeren.
  • Het opleiden, begeleiden, coördineren en coachen van management en medewerkers.
  • Het ondersteunen van het onderwijs en diensten bij het invoeren van de veranderingen.
  • Het beschrijven en verbeteren van onderwijs- en ondersteunende processen.
  • Het vertalen van processen naar één systeem (EduArte).
  • Het ontwikkelen van stuurinformatie.

Resultaten

ROC Midden Nederland heeft zijn processen gedigitaliseerd. Deze worden nu ondersteund door het uniforme leerlingvolgsysteem EduArte. De digitalisering van de processen verhoogt de efficiëntie (en verlaagt de indirecte kosten): gegevensuitwisseling gaat gemakkelijker, het aantal overdrachtsmomenten is verminderd en de gegevens zijn overal en altijd beschikbaar.

Het Flow-programma heeft geleid tot het verbeteren van de informatie-uitwisseling tussen studenten en docenten maar ook tussen medewerkers onderling. Docenten houden meer tijd over om aan studenten te besteden en voelen zich meer verantwoordelijk voor het verbeteren van het onderwijs. “Met Flow zijn de colleges weer betrokken bij de uitvoering van de onderwijs ondersteunende processen. Ze ervaren het ook echt als hun probleem wanneer er iets niet goed loopt en gaan samen met de administratie op zoek naar een oplossing. Het programmateam vervult daar een goede stimulerende rol in en ondersteunt de managementteams van de colleges waar dat noodzakelijk is.”

Door hun kennis van zaken van de processen en de systemen zijn de mensen van het programmateam en de medewerkers van iPM zeer gewaardeerd door zowel het onderwijs als de administratie.

Kees Rutten, college van Bestuur
Terug naar overzicht
Kom in contact!
Robert Bukkems
robert.bukkems@ipmpartners.nl0629006342
Kom in contact!
Rose-Marie Manders
rosemarie.manders@ipmpartners.nl0610964348

Aanmoediging

Hoe help je de ander met meer plezier te werken en open te staan voor kansen om nog beter te presteren?

Gerelateerde artikelen

Onderwijs
ROC Midden-Nederland: meer focus op de student
Onderwijs
Summa College: klaar voor de toekomst