Verhoeven Grondverzetmachines: iPM toegepast bij groeiend familiebedrijf
Vraag
Succesvolle familiebedrijven, zoals Verhoeven Grondverzetmachines in Maarheeze, kenmerken zich door een hechte en klantgerichte cultuur. Dankzij hun ondernemingslust maken ze regelmatig een groeispurt door. Zo slaagde Verhoeven er na de financiële crisis in zijn aanbod te verbreden. Door het succes daarvan en een overname groeide het bedrijf als kool. Aan dergelijke groei kleeft echter het risico dat de hechte, klantgerichte cultuur onder druk komt te staan. Johan van Rozendaal zag bij het aantreden als algemeen directeur dit risico. Hij beschouwde het als zijn missie om de ‘we doen het samen’-cultuur te bewaren en tegelijk te werken aan een efficiëntere organisatie die gezond blijft doorgroeien. Hij vroeg iPM Partners om hem hierbij terzijde te staan.
Aanpak
Verhoeven koos ervoor om iPM integraal in vijf stappen door te voeren. Het bedrijf vatte de strategie samen op een strategiekaart en benoemde de klantketens. Ze begonnen met het verbeteren van hun twee belangrijkste ketens: verkopen en opbouwen van nieuwe machines (VOM) en verkopen en leveren van onderdelen en uitrustingsstukken (VLOU). Van deze ketens werd een verkoopmanager keteneigenaar gemaakt. Ook ging Verhoeven werken met kort staand overleg in zo’n 25 pitstops. Dankzij teamontwikkeling door IPM Partners en het opleiden van coaches leerde Verhoeven hoe het zelf iPM kan toepassen.
Resultaten
Verhoeven heeft mede dankzij iPM tot de verbeelding sprekende verbeteringen doorgevoerd. Zo zijn de incourante voorraden met 80 procent teruggebracht en het tekort aan gefactureerde uren met 10 procent. Daarnaast verkorte het bedrijf opbouw- en doorlooptijden. Verbeteringen als deze hebben bijgedragen aan betere resultaten. Verhoeven zag in twee jaar het rendement verdubbelen. Ook de omzet nam aanzienlijk toe. Rozendaal over de iPM-methode: “Het stelt de hiërarchie in dienst van de processen. Door de klantketens ziet iedereen zijn aandeel in het geheel. In de keten ontstaat een dialoog tussen alle afdelingen die een rol spelen van het eerste tot het laatste contact met een klant. Samen maak je afspraken over hoe je kunt verbeteren.”
|
” Familiebedrijven hechten waarde aan het idee dat iedereen een deel heeft aan het succes. Daar kan iPM bij helpen. “Johan van Rozendaal, algemeen directeur Verhoeven Grondverzetmachines
|