Hoe trouw zijn onze klanten?

Dankzij het internet is de drempel om over te stappen naar een andere leverancier wel heel laag geworden. Wie klanten wil binden moet naar ze luisteren en indruk op ze maken. Hoe zorgt u voor passie voor de klanten bij uw mensen? Welke gestructureerde aanpak kan klantloyaliteit daadwerkelijk verhogen?

Wij kunnen uw klanttevredenheid verhogen 

Klanten aan je binden is lastiger dan ooit. Het internet heeft het aanbod voor uw clientèle glashelder gemaakt. Ook is in één muisklik duidelijk hoe anderen over producten en diensten oordelen.

Leven met een zeven voor klanttevredenheid is er niet meer bij. Wie klantloyaliteit wil verhogen moet fans maken. Want de sleutel zit in de klantervaringen, die uitsteken boven het gemiddelde klantcontact. Klanten delen namelijk vooral hun zeer positieve en zeer negatieve ervaringen. Die kunnen u maken en breken. 

Klantcontact

Hoewel iedereen wel weet dat alles om klanten draait, drijven toch veel bedrijven van dit oerdoel af. Een veel voorkomende oorzaak is dat de organisatie losraakt van de oorspronkelijke ontstaansreden en het enthousiasme van de oprichters. Ook kan het zijn dat organisaties te snel te groot groeien. Dit leidt dan tot een kloof tussen klanten en de organisatie. Medewerkers voelen zich een nummer en klanten merken dat.

Wij vinden dat klantloyaliteit altijd begint bij het goed zorgen voor uw mensen die het directe klantcontact onderhouden. U krijgt alleen loyale klanten als uw medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen. Ze doen hun best voor uw klanten als u hen goed behandelt. Denk aan: een inspirerende werkomgeving, de mogelijkheid om te werken vanuit een heldere en inspirerende visie, voldoende waardering en kansen.

Klantketen

Zelfs als u uw medewerkers goed behandelt en de mensen met klanttalent (bijvoorbeeld: luisteren) op de juiste plaats zet, bent u er nog niet. Ook uw hele klantketen, van bestelling tot levering, moet nog kloppen. Een zwakke schakel in die keten kan funest zijn voor de klantloyaliteit en de motivatie van uw medewerkers. Want: slechte processen demotiveren de beste mensen.

iPM Partners kan u helpen bij zowel de menselijke als de organisatorische aspecten van het verhogen van de klantloyaliteit. Wij staan u graag terzijde bij het juist inrichten van de organisatie, het trainen van uw talent en het werken aan klantketens. Onze iPM-methode onderscheidt zich door een praktische aanpak, waarbij klantketens en daarop afgestemde KPI’s de hoofdrol vervullen.

Gepassioneerd verbeteraar

Hoe wij dat precies doen? Dat deel ik graag met u. Evenals mijn eigen ervaringen als gepassioneerd verbeteraar van klantloyaliteit bij gerenommeerde bedrijven. Bel mij voor een afspraak,

Fred Vijvers

Fred Vijvers - Partner en bedrijvenverbeteraar
Fred VijversPartner en bedrijvenverbeteraar

iPM Partners & Klanttevredenheid

Klanttevredenheid 9+
case

Klanttevredenheid 9+

Douwe Egberts Coffee Systems wilde van een sales en financieel gedreven ‘transactiefabriek’, naar een zeer klantgerichte organisatie. Met als droom: veel meer waarde voor klanten (klanttevredenheid 9+) en daardoor groei van marktaandeel. Dankzij iPM en de inzet van medewerkers lukte dit. 

Lees meer
Jubileumevent iPM Partners
blog

Jubileumevent iPM Partners

Fred Vijvers

Peter Geelen had 10 jaar geleden een droom. De grondlegger van iPM wilde zijn verbeteraanpak van organisaties in de praktijk bewijzen. Niet alleen, maar samen met partners. De eerste partner die zich in 2007 bij hem voegde was Robert Bukkems. Zo ontstond iPM Partners. Het bedrijf groeide door naar 20 ‘unconsultants’ en 70 klanten. Reden voor een event vol infotainment.

Lees meer
Stop de snifo (staat niet in mijn functieomschrijving)
blog

Stop de snifo (staat niet in mijn functieomschrijving)

Hester Poelman

Dat je klanten niet met een kluitje in het riet moet sturen, weet iedereen wel. Toch wemelt het van mensen die dit doen, zoals laatst bij mijn garage. Zo stopt u deze snifo’s.

Lees meer
AH vs. Jumbo: 4 tips over het
blog

AH vs. Jumbo: 4 tips over het "overtreffen van de klantverwachting"

Luc van Sas

In mijn werk mag ik bedrijven begeleiden bij het bepalen van de strategie en de vertaling hiervan naar medewerkers. Wat mij daarbij opvalt is dat tegenwoordig iedereen “de klantverwachting wil overtreffen”. Het Engelse customer delight (en de daaraan gekoppelde 9+-klantervaring) zijn nu alweer een paar jaar hot. Maar wat heeft u hier als bedrijf nu écht aan?

Lees meer
Expert maakt klanten blij: van klacht naar kracht
blog

Expert maakt klanten blij: van klacht naar kracht

Peter Geelen

Elektronicabedrijf Expert laat zien wat je moet doen met klachten: de verwachtingen overtreffen. Hoe ze van een klager een fan maakten. 

Bij het aanschaffen van een nieuwe droger, twijfelde Marcel tussen twee modellen. Zou hij kiezen voor die goedkope recht-toe-recht-aan model? Of moest het die duurdere droger worden die, dankzij een automatische vochtmeter, afslaat als de was droog is? Hij koos voor het laatste model tegen pakweg 20 procent meerkosten.

Lees meer
Zorg dat alle schakels in de keten de klant begrijpen
blog

Zorg dat alle schakels in de keten de klant begrijpen

Fred Vijvers

Voor je eigen woning heb je af en toe een installatiebedrijf nodig. Al is het maar voor het onderhoud van de CV-ketel, een extra stopcontact of te helpen met extra maatregelen tegen hevige regenval. Wij hadden al jaren dezelfde installateur, maar de service en de uitvoering werden steeds slechter.

Lees meer

Zijn passie? Teruggeven!

Fred Vijvers

'Mijn handen jeuken als ik zie hoeveel talent, kansen en energie bij bedrijven en organisaties onbenut blijven.'

Lees meer over Freds talenten en drijfveren