Hoe trouw zijn onze klanten?

Dankzij het internet is de drempel om over te stappen naar een andere leverancier wel heel laag geworden. Wie klanten wil binden moet naar ze luisteren en indruk op ze maken. Hoe zorgt u voor passie voor de klanten bij uw mensen? Welke gestructureerde aanpak kan klantloyaliteit daadwerkelijk verhogen?

Wij kunnen uw klanttevredenheid verhogen 

Klanten aan je binden is lastiger dan ooit. Het internet heeft het aanbod voor uw clientèle glashelder gemaakt. Ook is in één muisklik duidelijk hoe anderen over producten en diensten oordelen.

Leven met een zeven voor klanttevredenheid is er niet meer bij. Wie klantloyaliteit wil verhogen moet fans maken. Want de sleutel zit in de klantervaringen, die uitsteken boven het gemiddelde klantcontact. Klanten delen namelijk vooral hun zeer positieve en zeer negatieve ervaringen. Die kunnen u maken en breken. 

Klantcontact

Hoewel iedereen wel weet dat alles om klanten draait, drijven toch veel bedrijven van dit oerdoel af. Een veel voorkomende oorzaak is dat de organisatie losraakt van de oorspronkelijke ontstaansreden en het enthousiasme van de oprichters. Ook kan het zijn dat organisaties te snel te groot groeien. Dit leidt dan tot een kloof tussen klanten en de organisatie. Medewerkers voelen zich een nummer en klanten merken dat.

Wij vinden dat klantloyaliteit altijd begint bij het goed zorgen voor uw mensen die het directe klantcontact onderhouden. U krijgt alleen loyale klanten als uw medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen. Ze doen hun best voor uw klanten als u hen goed behandelt. Denk aan: een inspirerende werkomgeving, de mogelijkheid om te werken vanuit een heldere en inspirerende visie, voldoende waardering en kansen.

Klantketen

Zelfs als u uw medewerkers goed behandelt en de mensen met klanttalent (bijvoorbeeld: luisteren) op de juiste plaats zet, bent u er nog niet. Ook uw hele klantketen, van bestelling tot levering, moet nog kloppen. Een zwakke schakel in die keten kan funest zijn voor de klantloyaliteit en de motivatie van uw medewerkers. Want: slechte processen demotiveren de beste mensen.

iPM Partners kan u helpen bij zowel de menselijke als de organisatorische aspecten van het verhogen van de klantloyaliteit. Wij staan u graag terzijde bij het juist inrichten van de organisatie, het trainen van uw talent en het werken aan klantketens. Onze iPM-methode onderscheidt zich door een praktische aanpak, waarbij klantketens en daarop afgestemde KPI’s de hoofdrol vervullen.

Gepassioneerd verbeteraar

Hoe wij dat precies doen? Dat deel ik graag met u. Evenals mijn eigen ervaringen als gepassioneerd verbeteraar van klantloyaliteit bij gerenommeerde bedrijven. Bel mij voor een afspraak,

Fred Vijvers

Fred Vijvers - Partner en bedrijvenverbeteraar
Fred VijversPartner en bedrijvenverbeteraar

iPM Partners & Klanttevredenheid

Klanttevredenheid 9+
case

Klanttevredenheid 9+

Douwe Egberts Coffee Systems wilde van een sales en financieel gedreven ‘transactiefabriek’, naar een zeer klantgerichte organisatie. Met als droom: veel meer waarde voor klanten (klanttevredenheid 9+) en daardoor groei van marktaandeel. Dankzij iPM en de inzet van medewerkers lukte dit. 

Lees meer
Het nut van iPM in groeiende familiebedrijven
blog

Het nut van iPM in groeiende familiebedrijven

Peter Geelen

Familiebedrijven danken hun kracht aan ondernemerschap en een hechte klantgerichte cultuur. Als ze gaan groeien, kan dit in de verdrukking raken. Reden voor de Verhoeven Group om de samenwerking in processen structureel te verbeteren. Johan van Rozendaal: ‘Alles draait om de dialoog: hoe kunnen wij elkaar helpen om het morgen beter te doen dan vandaag?’

Lees meer
Q-Buzz past iPM toe
blog

Q-Buzz past iPM toe

Peter Geelen

Elk bedrijf in het openbaar vervoer roept dat de reiziger op 1 moet staan. Maar dit waarmaken valt niet mee. Het vroeg bij Qbuzz om fundamentele veranderingen in structuur en cultuur. Algemeen directeur Gerrit Spijksma: ‘Onze organisatie is nu ontworpen vanuit het perspectief van de klant.’

Lees meer
Hoe de NS reizigers echt op 1, 2 en 3 kan zetten
blog

Hoe de NS reizigers echt op 1, 2 en 3 kan zetten

Peter Geelen

De NS ligt al jaren onder vuur. Maar met de juiste KPI’s, nieuwe technologie en klantketens kunnen ze hun criticasters definitief de mond snoeren.

Lees meer
Zo maak je van een vakman een held!
blog

Zo maak je van een vakman een held!

Willem Suppers

Een corporatie wil huurders snel en goed helpen zodra zij een defect melden. Daarbij komt het aan op soepel schakelen tussen callcenter, woningcorporatie en vakmannen. Als je hierbij werkt met externen, zoals Poort6, kan dat lastig zijn. Hoe deze woningcorporatie haar reparatieketen verbeterde met een aanpak die kosten reduceert én klanten blijer maakt.

Lees meer
Zo voorkomt u dat uw mensen in de verdediging schieten
blog

Zo voorkomt u dat uw mensen in de verdediging schieten

Rose-Marie Manders

Dat een klacht van een klant een kans is, kan geen geheim zijn. Zeker in een business waarin het draait om de beleving van gasten. Toch blijkt het in de praktijk altijd weer lastig om niet in de verdediging te schieten. Lees hier hoe uw organisatie zich hier tegen wapent.

Lees meer

Zijn passie? Teruggeven!

Fred Vijvers

'Mijn handen jeuken als ik zie hoeveel talent, kansen en energie bij bedrijven en organisaties onbenut blijven.'

Lees meer over Freds talenten en drijfveren