Blog & Updates

RPA-technologie kan zorg en onderwijs helpen

Loes Melssen , 29-08-2018

Auteur: Loes Melssen
29-08-2018

Hoge werkdruk? Koop een robot!

Medewerkers in onderwijs en zorg ervaren een hoge werkdruk als gevolg van administratieve lasten. De opkomende robottechnologie RPA biedt kansen om deze te verlichten.

De zorg en het onderwijs gaan gebukt onder hoge werkdruk. In de zorg heeft 85 procent van de medewerkers dagelijks last van personeelstekorten. In het voortgezet onderwijs ervaart 79 procent van de leerkrachten een hoge werkdruk. Het water staat de docenten zo aan de lippen dat ze in actie zijn gekomen.

In zowel zorg als onderwijs klinkt de roep om meer geld en meer mensen. Dat is begrijpelijk, maar niet de enige manier om dit op te lossen. Een andere oplossing is robotisering. Ja, u heeft het goed gelezen: robotisering. Ik denk dat robottechnologie de hoge werkdruk onder leerkrachten en verpleegkundigen serieus kan verlichten.

Robotsoftware

Het voelt raar, het idee van een robot in het onderwijs of zorg. Dit zijn immers bij uitstek menselijke sectoren. Werk in zorg en onderwijs laat je niet over aan algoritmen, staal en plastic, zou je zeggen. Ik pleit dan ook niet voor robots die het echte werk van een leerkracht of zorgverlener overnemen. Het gaat mij om RPA, robottechnologie die kan helpen allerlei bijkomende taken te verlichten.

RPA staat voor Robotic Process Automation. Dat is software die je werk uit handen neemt. Je beschrijft aan de robot ‘hoe het moet’ en vervolgens neemt deze ‘elektronische medewerker’ het van je over. Denk aan die piano’s die volledig automatisch een deuntje afspelen. Of een systeem dat met één druk op de knop de lichten dimt, de gashaard laat branden en passende muziek aanzet voor een romantisch avondje thuis.

Administratieve ballast

RPA biedt mogelijkheden om administratieve taken te automatiseren. Dat is waar het onderwijs en de zorg mee geholpen zouden zijn. Want een hoofdoorzaak van die toegenomen werkdruk is volgens medewerkers en belangenorganisaties de toename van de administratieve ballast. Medewerkers in zorg en onderwijs moeten er steeds meer dingen bij doen waardoor ze minder tijd overhouden voor het echte werk: studenten lesgeven of patiënten verzorgen.

In het onderwijs lijkt het zware takenpakket zelfs te leiden tot het teruglopen van de kwaliteit: de onderwijsinspectie meldt dat de prestaties van de leerlingen in de afgelopen twintig jaar zijn verslechterd. We stoppen te veel van onze tijd in zaken die onze klanten niet helpen. Wat zijn we toch aan het doen?

Geen wondermiddel 

In onderwijs en zorg wordt hard gewerkt aan oplossingen tegen de hoge administratieve lasten.
In de zorg werken ministerie en belangenorganisaties zoals V & VN samen om de werkdruk te verlichten. Ze hebben de oorlog verklaard aan onnodige administratie. Dat is een goed idee! Maar het kan misschien nog beter. Stoppen met onnodige administratie én het via RPA automatiseren van belangrijke administratie.

Natuurlijk is RPA geen wondermiddel tegen alle administratieve lasten. Voorwaarde voor succes is dat het te robotiseren proces vaak voorkomt en duidelijk definieerbaar is. Denk aan: inschrijvingen verwerken, tentamenresultaten opslaan (en communiceren) of receptaanvragen versturen. Of aan taken zoals het registeren (en communiceren) van dagelijks terugkomende gegevens over patiënten, het inlezen en verwerken van facturen of het automatisch controleren van patiëntendossiers of gegevens van leerlingen. 

Kwaliteit verhogen 

Een gerobotiseerd proces heeft belangrijke voordelen. Het bespaart tijd en bevat doorgaans minder fouten. Daarnaast kan het administreren van belangrijke informatie ook leiden tot een hogere kwaliteit van informatie en daarmee tot het gericht verbeteren van werkwijzen. Het mes snijdt dus aan twee kanten: met RPA kun je werkdruk verlagen én de kwaliteit van zorg en onderwijs verhogen.

Het loont dus zeker de moeite om na te gaan wat RPA voor jouw organisatie kan doen. Mocht je daarbij hulp kunnen gebruiken dan sta ik (of een van mijn collega’s) voor je klaar.

Loes Melssen

Gerelateerde blogs

Nieuwe generatie zorgprofessionals komt eraan!

Willem Suppers, 27-06-2017

In samenwerking met het Summa College ontwikkelt iPM Partners voor het tweede jaar op rij de module burgerschap waarbij we in totaal 80 studenten (jonge zorgprofessionals) prikkelen en laten nadenken over de vraag... "wie wil jij zijn?".

Lees verder