Blog & Updates

Summa College en iPM Partners stimuleren nieuwe zorgondernemers

Willem Suppers

Auteur: Willem Suppers
02-06-2016

Op 17 en 19 mei vonden voor eerste-, tweede- en derdejaars studenten verpleegkunde bij het Summa College de Doe-dagen plaats. Twee dagen in een reeks van zes. Het onderwerp? Aandacht voor ondernemen in de zorg. Iedere dag keuzes maken voor je eigen idealen en gaan staan voor wat je zelf wilt bereiken in de zorg. “Een super interessant onderwerp waar ik eerder niet op deze manier bij stil gestaan heb. Ik neem dit mee als stagiaire en durf hierdoor kritische vragen te stellen en ideeën aan te dragen”, aldus een van de deelnemende studenten.

De taken en de rol van verpleegkundigen veranderen. Naast de zorgtaken, wordt steeds meer verwacht dat de verpleegkundigen hun stem laten horen, een kritische mening hebben en nadenken over hun rol binnen een organisatie en een team. Met deze Doe-dagen willen we de studenten stimuleren om mogelijkheden en kansen binnen een organisatie te pakken. We willen ze leren hoe ze hun ideeën kunnen vormgeven en hoe ze deze over kunnen brengen. Dat ze mogelijkheden hebben en initiatief kunnen nemen op vlakken waar ze waarschijnlijk niet eerder over nagedacht hebben.

Wat is er belangrijker in het onderwijs dan studenten inspireren? Studenten gaan zelf staan voor hun keuzes en worden bewust van het feit dat ze iedere dag de keuze hebben om dingen te veranderen. Hierdoor krijgt deze nieuwe generatie werknemers een kritische houding, waarmee zij veranderingen in de zorg teweeg kunnen brengen. In een persoonlijk contract, ondertekend door de student, iPM Partners en Summa is vastgelegd wat de student belangrijk vindt en hoe hij of zij initiatief en ondernemerschap kan tonen om de zorg te veranderen.

De Doe-dagen in samenwerking met iPM Partners hebben zowel de studenten als de docenten energie gegeven. Zo vertelde een student: “deze Doe-dag heeft mij laten inzien dat ik, vanuit mijn rol als verpleegkundige, iets kan bijdragen om de zorg te verbeteren en vooral menselijk te houden.” Ook de medewerkers van iPM krijgen energie van de creatieve ideeën en drive van de jonge generatie. Deze nieuwe zorgondernemers zijn de toekomst van de zorg en met dit project geven we ze tools mee om daar ook voor te gaan staan.

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Willem Suppers.
Bel 0683797025 of mail naar willem.suppers@ipmpartners.nl

Gerelateerde blogs

Hoe digitale teamborden zorgen voor teamflow

Mark Wilde, 31-08-2020

In de vakantie konden we terugkijken op een bijzonder onderwijsjaar welke we samen met succes afsloten. Een seizoen met uitdagingen, waarin de onderwijssector heeft aangetoond uitermate flexibel te kunnen omgaan met de ontstane situatie en het belang van de student – het onderwijs moest immers doorgaan – altijd vooropstelt. Hoewel het geen doel op zich was, bleek het digitale teambord een welkom instrument om ook op afstand de "flow" erin te houden.

Lees verder

Meer tijd en geld vrij voor het onderwijs door de digitale onderwijsassistent

Robert Bukkems, 17-09-2019

Meer ruimte voor wat er echt toe doet in het onderwijs.

iPM Partners en Coforce introduceren de ‘digitale onderwijsassistent’. Deze op robottechnologie gebaseerde tool verlaagt de werkdruk: hét probleem in het onderwijs. Hiermee kunt u een einde maken aan onnodige administratieve bureaucratie en inefficiënte processen.

Lees verder