Proces governance voor betere prestaties en processen

2009 - ICT Media - Peter Geelen & Robbert Bukkems

De aandacht voor bedrijfsprocessen is de laatste jaren enorm toegenomen. Organisaties beseffen steeds meer dat excellente processen het verschil maken. Hoe kom je tot zulke excellente processen – en wat is de rol van ICT hierbij?

In dit vraagstuk komt governance snel ter sprake. Governance (van processen) geeft aan waar taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden liggen. Wie is verantwoordelijk voor de inrichting en opzet, wie voor de uitvoering en prestaties? Of ligt dat mogelijk in één hand. Hoe werkt dat in een homogene of heterogene omgeving. Wat is als processen op meerdere plekken uitvoeren of zelfs internationaal? Proces governance maakt helder welke regels en afspraken bestaan binnen uw organisatie, zodat discussies achteraf rondom prestaties voorkomen kunnen worden.

In een interview met Robert Bukkems en Peter Geelen worden de rollen van processen en KPI’s (in combinatie met ICT) in prestatiemanagement toegelicht. Ook leggen ze uit wat klant-tot-klant processen inhouden en hoe deze een rol spelen bij het continu sturen en verbeteren.