Top 5 blunders tijdens pakket selectie

2006 - CFO Magazine - Peter Geelen

De CFO is vaak verantwoordelijk voor de selectie van de juiste CPM ICT-tool. TIjdens de selectie worden regelmatig kostbare blunders gemaakt. Een impressie van de top-5.

Er is een drietal categorieën van leveranciers van CPM:

  1. ERP-leveranciers
    Leveranciers met een achtergrond in Enterpise Resource Planning.
  2. BI-suite-leveranciers
    Leveranciers met een oorsprong in de management informatie tools.
  3. Best-of-breed-leveranciers
    Bij een best-of-breed benadering kiest u ervoor verschillende producten van verschillende leveranciers te kopen.

 Een impressie van de 5 belangrijkste blunders in de selectie van een CPM-tool:

  1. Kortetermijndenken, geen visie op te toekomst
    Men probeert op korte termijn een pijnpunt op te lossen en kijkt daarbij niet naar de lange termijn.
  2. Te laat onderhandelen
    Er wordt niet of te laat onderhandeld, terwijl daar wel veel ruimte voor is.
  3. Finance only-feestje
    Het is van belang dat niet alleen finance zich met CPM bezig houdt, maar dat ook andere disciplines erbij betrokken worden.
  4. Vertrouwen op de folder of demo
    Er wordt te veel vertrouwd op de demo die wordt getoond.
  5. Foute keuzen ten opzichte van de datawarehouse architectuur.
    De mate waarin de tool in de data-warehouse architectuur past wordt vaak onderbelicht.