- Home
- Publicaties
- Top 5 blunders tijdens pakket selectie
Top 5 blunders tijdens pakket selectie
2006 - CFO Magazine - Peter Geelen
De CFO is vaak verantwoordelijk voor de selectie van de juiste CPM ICT-tool. TIjdens de selectie worden regelmatig kostbare blunders gemaakt. Een impressie van de top-5.
Er is een drietal categorieën van leveranciers van CPM:
- ERP-leveranciers
Leveranciers met een achtergrond in Enterpise Resource Planning. - BI-suite-leveranciers
Leveranciers met een oorsprong in de management informatie tools. - Best-of-breed-leveranciers
Bij een best-of-breed benadering kiest u ervoor verschillende producten van verschillende leveranciers te kopen.
Een impressie van de 5 belangrijkste blunders in de selectie van een CPM-tool:
- Kortetermijndenken, geen visie op te toekomst
Men probeert op korte termijn een pijnpunt op te lossen en kijkt daarbij niet naar de lange termijn. - Te laat onderhandelen
Er wordt niet of te laat onderhandeld, terwijl daar wel veel ruimte voor is. - Finance only-feestje
Het is van belang dat niet alleen finance zich met CPM bezig houdt, maar dat ook andere disciplines erbij betrokken worden. - Vertrouwen op de folder of demo
Er wordt te veel vertrouwd op de demo die wordt getoond. - Foute keuzen ten opzichte van de datawarehouse architectuur.
De mate waarin de tool in de data-warehouse architectuur past wordt vaak onderbelicht.