Blog & Updates

Jubileumevent iPM Partners

Fred Vijvers, 10-10-2017

Auteur: Fred Vijvers
10-10-2017

‘Bouwen aan betere organisaties is heerlijk’

Peter Geelen had 10 jaar geleden een droom. De grondlegger van iPM wilde zijn verbeteraanpak van organisaties in de praktijk bewijzen. Niet alleen, maar samen met partners. De eerste partner die zich in 2007 bij hem voegde was Robert Bukkems. Zo ontstond iPM Partners. Het bedrijf groeide door naar 20 ‘unconsultants’ en 70 klanten. Reden voor een event vol infotainment.

10 oktober 2017, 16 uur, bezoekers lopen door een lange gang van een voormalige fabriek van Philips in Strijp-S Eindhoven. Die mondt uit in een grote zaal met zuil. Een toepasselijkere plek voor een jubileumevent van iPM Partners bestaat niet. In Strijp-S zijn fantastische uitvindingen gedaan, zoals de cd. Philips slaagde erin om dromen werkelijkheid te laten worden, maar worstelde later met verzuiling. Nadat hij met de top van het Eindhovense bedrijf aan performance management had gewerkt, zag Peter Geelen in hoe het beter kan. Zo ontstond de iPM-aanpak die de samenwerking versterkt en de resultaten verbetert.

Teams in hun kracht 

Het thema van het jubileumevent, Samen Bouwen, wordt in de workshop ‘Teams in hun kracht’ heel letterlijk genomen. iPM-unconsultants Fleur Verhagen, Hester Poelman en Rose-Marie Manders laten deelnemers met ballen gooien, waarmee ze hun mening duidelijk maken. Gedurende de stoomcursus leren we hoe we samen kunnen bouwen aan volwassen teams. Deze doorlopen het proces van ‘een verzameling individuen’ naar een ‘groep’, naar een ‘team’ en uiteindelijk naar een ‘open team’.

teams-in-hun-kracht-samen-bouwen-10-jaar1 

Internet of things 

Een heel andere betekenis heeft samen bouwen in de workshop ‘Internet of Things’ van Herman Tuininga van Salland Electronics. De klant van iPM Partners vertelt hoe IT’ers en productontwikkelaars samen bouwen aan een nieuwe generatie innovaties die ‘Internet of Things’ wordt genoemd. Bekende voorbeelden zijn slimme gebouwen zoals The Edge van Deloitte en slimme auto’s, zoals die van Tesla. De verzamelde gegevens bieden ongekende mogelijkheden. Van die data leert Tesla voortdurend en real time over alle Tesla’s tijdens het gebruik. Ook kan het autobedrijf met een druk op de knop van afstand direct updates doorvoeren. Internet of Things is bijna overal toepasbaar, blijkt uit wat Tuininga zelf op dit terrein doet. Zo ontwikkelde Salland Electronics onder meer slimme vuilniscontainers en slimme bureaustoelen (waardoor je kunt zien of je zithouding goed is).

Houding

Dan is het tijd voor het ‘hart’ van het event: het fascinerende verhaal van Joseph Oubelkas. Vol vuur en humor doet hij uit de doeken hoe hij 1.637 dagen onterechte opsluiting in een Marokkaanse cel heeft overleefd. Onder mensonterende omstandigheden wist hij zich staande te houden. “Hoe ik het overleefd heb? Dat kan ik in één woord samenvatten: houding.”

 joseph-oubelkas1-samen-bouwen-10-jaar

Zijn ankers waren kaartjes en brieven met levenswijsheid die hij kreeg van zijn moeder Janny. Zij motiveerde haar zoon om zich niet te laten vermurwen, maar er ondanks de omstandigheden het beste van te maken. Dit deed hij dan ook. Hij leerde de taal van zijn medegevangenen en werkte met hen samen. Daarnaast gaf hij aandacht aan zijn lotgenoten, ongeacht hun status, uiterlijk of criminele geschiedenis. Ook zijn medegevangenen kregen overigens kaartjes van Janny: 200 “Ik vertelde maar niet dat er nog 300 gevangenen op mijn afdeling verbleven.”

Dat Oubelkas iets losmaakt, blijkt uit een lange rij wachtenden voor de tafel waar hij signeert. Iedereen die een boek laat signeren, krijgt aandacht. Net zoals zijn moeder Janny hem gaf.

 joseph-oubelkas2-samen-bouwen-10-jaar

Aanmoedigingscultuur

Na Oubelkas volgt een ronde workshops vol praktische adviezen en inspiratie. In ‘Aanmoedigingscultuur’ vertelt iPM-partner Marcel de Wit hoe we kunnen bouwen aan een aanmoedigingscultuur, als alternatief voor een afreken- of aanspreekcultuur. Hij laat een envelop zien met kaartjes die hij later kreeg van zichzelf en 17 mensen met wie hij in Canada een intensieve training heeft gevolgd. Uit de teksten blijkt volgens hem wat aanmoedigingen kenmerkt. Ze bevestigen de autonomie en de kracht (competenties) van de ander en ook de onderlinge relationele verbondenheid. Een aanmoedigende communicatie is de basis onder het versterken van de intrinsieke motivatie van teamgenoten. 

De Wit gelooft dat het goed zou zijn om te streven naar een cultuur waarin mensen elkaar aanmoedigen. Daarvoor moet de onderlinge communicatie wel aan zeven voorwaarden voldoen. In een tijd van individualisme vraagt dit de nodige inspanning, erkent hij. “Maar het is toch de enige manier om een organisatie toekomstbestendig te maken.”

Hoe word je 100?

In de grote zaal introduceert iPM-partner Fred Vijvers strateeg Edward Huizenga. Beide geven ze les aan MBA-studenten van de Universiteit van Amsterdam. Huizenga deed voor zijn bedrijf Benthurst & Co studie naar ‘Iconische organisaties’, waarover ook een boek is verschenen. De vraag die zij zich stelden was: hoe word je 100 jaar? Bij verschillende toporganisaties die de tand des tijds hebben doorstaan gingen ze na welke eigenschappen hiervoor nodig zijn. Een daarvan was het Concertgebouworkest. Dit dankt zijn status van toporkest onder meer aan ‘absolute aspiratie’ om de beste te zijn en door een ‘magneet voor toptalent’ te zijn. De basis hiervoor is gelegd door Willem Kes die in 1888 de opdracht kreeg om er een toporkest van te maken. Hij weerde obers uit de zaal en wierf talent uit het buitenland. Ook introduceerde hij een werving via proefspel en audities door orkestleden. “Dat deden ze via blind auditions. Een heel vroege versie van The Voice of Holland.” 

 hoe-wordt-je-100-samen-bouwen-10-jaar_67

Nog een toonaangevende organisatie die Huizenga noemt, is de All Blacks, het onverslaanbare Nieuw-Zeelandse rugbyteam. Zij zijn een fantastisch voorbeeld van teamspirit. Het is een eer om voor dit team te mogen uitkomen, voor ego’s is er geen plaats. De teamspirit wordt zichtbaar tijdens hun haka-dans voor wedstrijden. “Ze kijken niet naar andere teams. Ze zijn altijd bezig zichzelf te scherpen. Dat doen ze onder meer via feedback in een familie-achtige setting.” Een aanmoedigingscultuur, dus.

Divers topteam

Toonaangevend zijn in je business is ook waar iPM Partners naar streeft. De unieke kijk op de structuur en cultuur bij organisaties is onderscheidend. En dankzij zorgvuldige selectie staat er nu een divers topteam dat zijn tijd maximaal in klanten kan steken. Dit leidt tot resultaten waar medewerkers en klanten (van klanten) blij van worden. Dat is waarvoor iPM Partners het doet. Geelen: “Bouwen aan betere organisaties is heerlijk.”

Wij danken bezoekers heel hartelijk voor hun komst en hun bijdragen aan Asian Kidz Support.
U kunt hier foto’s van het event bekijken!

 ipm-partners-team-samen-bouwen-10-jaar_80