Hoe doen we meer met minder in de zorg?

Meer doen met minder, terwijl de kwaliteit voorop blijft staan. Dat is dé uitdaging van de Nederlandse zorgsector nu en in de komende jaren. Hoe verhoogt u de kwaliteit van de zorg en verbetert u de samenwerking in uw zorgteams zonder extra kosten? Hoe krijgen medewerkers meer tijd voor cliënten?

Wij kunnen zorgorganisaties fitter maken

De transitie waarin de gezondheidszorg zich bevindt, vraagt van zorgmanagers een visie op vernieuwing en verbetering van de organisatie. Hoe spelen ze met hun aanbod in op door de overheid in gang gezette veranderingen in de financiering? En: hoe gaan ze efficiënter om met maatschappelijke middelen, zonder dat de kwaliteit van de zorg daar onder lijdt?

Dat kan door de organisatie te wijzigen, door zorginnovatie of door processen te verbeteren. Vaak bestaat daarbij een behoefte aan een beter inzicht in prestaties. En willen zorgorganisaties dat hun zorgprofessionals meer ruimte krijgen om te doen waar ze voor op aarde zijn: goede zorg verlenen.

Kwaliteit van gezondheidszorg en cliënten voorop door innovatie in de zorg

Wij kunnen u helpen uw zorgorganisatie fitter te maken. Wij gaan er daarbij van uit dat u al in een veranderingsproces zit. Bij die beweging sluiten we altijd aan. Onze methoden (bijvoorbeeld iPM en Lean) leggen wij niet aan u op, maar passen we – indien nodig – in.

Bij het verbeteren van een zorgorganisatie neemt iPM Partners de kwaliteit van zorg, zoals klanten die ervaren, als uitgangspunt. We zorgen dat medewerkers (en cliënten/verwanten) mede vorm geven aan veranderingen. We ontwikkelen teams in het nemen van eigen verantwoordelijkheid en elkaar aanspreken. Want verbetering begint altijd op de werkvloer, net als vernieuwing.

Door onze manier van werken ontstaat focus. Het is duidelijk wat de doelen zijn. Om een zorgprofessional bij een klant te citeren: ‘We praten níet meer over wat níet nodig is.’ 

Resultaten realiseren met zorginnovatie

iPM Partners staat voor concrete resultaten. Samen met uw medewerkers, en waar mogelijk ook uw cliënten, werken we aan relevante issues. Denk aan het verbeteren van de klanttevredenheid, meer cliëntdoelen bereiken en rendement verhogen. Maar ook: het terugdringen van ziekteverzuim en meer tijd van medewerkers voor cliënten (en in het verlengde daarvan: meer werkplezier).

Kennis maken?

Ik deel graag mijn enthousiasme.

Michael Akudaman

Michael Akudaman - Zorgverbeteraar
Michael AkudamanZorgverbeteraar

iPM Partners & Zorginnovatie

Kompassie bij Pluryn
case

Kompassie bij Pluryn

Na een verlegging van de koers wilde zorgorganisatie Pluryn meer zicht en grip krijgen op de resultaten. Tegelijk wilde het teams een grotere eigen verantwoordelijkheid geven, waarbij medewerkers met meer focus werken aan het realiseren van cliënt- en organisatiedoelen. Begeleid door iPM Partners, gingen ruim 200 teams aan de slag met ‘Kompassie’. Het doel hiervan was om samen beter aan te sluiten op de passie van de cliënten en die van medewerkers.

 

Lees meer
Regie Over Eigen Rol
case

Regie Over Eigen Rol

Centrale Huisartsendienst Drenthe (CHD) – ontstaan in 2001 – verzorgt door middel van huisartsenposten de spoedeisende huisartsenzorg buiten normale praktijktijden in een groot deel van Drenthe. De huisartsen uit de dagpraktijken garanderen samen de invulling van goede zorg voor alle patiënten. Binnen Drenthe wordt gewerkt met vier huisartsenposten waarbij elke regio werk met een team triagisten en chauffeurs. In 2014 was de CHD toe aan een volgende stap.

Lees meer
Nieuwe generatie zorgprofessionals komt eraan!
blog

Nieuwe generatie zorgprofessionals komt eraan!

Willem Suppers

In samenwerking met het Summa College ontwikkelt iPM Partners voor het tweede jaar op rij de module burgerschap waarbij we in totaal 80 studenten (jonge zorgprofessionals) prikkelen en laten nadenken over de vraag... "wie wil jij zijn?".

Lees meer
Zelforganisatie is als zwangerschap: een beetje kan niet
blog

Zelforganisatie is als zwangerschap: een beetje kan niet

Michael Akudaman

Zelforganiserende of zelfsturende teams zijn de nieuwe heilige graal in de zorg. Maar bezint eer ge begint. Want het vergt een cultuuromslag, waarvoor veel toewijding, volharding en zelfbeheersing nodig is.

Lees meer
Hoe iPM Partners zich overbodig maakte bij Pluryn
blog

Hoe iPM Partners zich overbodig maakte bij Pluryn

Robert Bukkems

"Mooi dat wij het nu zelf kunnen". iPM Partners leert klanten hun organisaties zelf te verbeteren. Als dat lukt, vertrekken we weer. Een mooi voorbeeld is zorggroep Pluryn. Bij verschillende vestigingen oogsten ze nu de resultaten van onze aanpak.

Lees meer
De valkuil van financiƫle focus in de zorg
blog

De valkuil van financiƫle focus in de zorg

Michael Akudaman

In de langdurige zorg bestaat het risico van een te eenzijdige focus op financiën, waardoor de kwaliteit in gevaar kan komen. Met de juiste indicatoren signaleert u tijdig financiële problemen, terwijl u tegelijk goede zorg waarborgt.

Lees meer

Zijn passie? De zorg!

Michael Akudaman

'Mijn eerste kennismaking met de zorg - ik ontmoette een man met een rammelaar - heeft een enorme impact op mij gehad. Er ging een nieuwe wereld voor mij open.'

Lees meer over Michaels talenten en drijfveren